We zitten in een transitie van tijdperken. Die vernieuwing is inmiddels wel doorgedrongen in technische sectoren tot aan de organisatiekunde. We voelen allemaal wel aan ons water dat we niet langer in het industriële tijdperk leven, maar in een digitaal tijdperk. Een tijdperk waarin we flink op de proef worden gesteld op het niveau van onze menselijkheid.
In de marketingsector is er echter iets bijzonders aan de hand. Een vak wat in de kern draait om creativiteit lijkt steeds meer ingehaald te worden door AI, machine learning en whatever is more to come. Een deel van de marketeers zet zich daar tegen af en een ander deel omarmt het met beide armen.
Maar onder de streep denken veel mensen nog steeds vanuit een verouderd paradigma over marketing. Marketing heeft een paradigma- en een imagoprobleem:
- De meeste niet-marketeers zien marketing als spam, manipulatie en indoctrinatie
- De meeste marketeers geloven heilig in het inzoomen op egoprincipes en beïnvloedingsmechanismen gebaseerd op pijn en angst
Terwijl er een alternatief is. Een ander marketing verhaal. Een manier om het marketing speelveld naar een hoger niveau te tillen om de wereld een beetje mooier te maken.
Ik noem dat de marketing revolutie.
Het woord “revolutie” is afgeleid van het Latijnse woord “revolutio”, wat “omwenteling” of “wenteling” betekent. Het is een samenstelling van “re-“, wat “terug” of “opnieuw” betekent, en “volvere”, wat “draaien” of “wentelen” betekent.
Als creatieve mensen en ‘moderne Robin Hoods’ zijn wij in staat het verhaal dat aan marketing kleeft 180 graden te draaien. Sterker nog: die omwenteling, die beweging is al lang aan de gang.
Grote merken kunnen in hun campagnes inzetten op maatschappelijk relevante onderwerpen met als doel positieve impact te maken. Zo liet KPN in 2024 zien dat ze in een co-creatie samen met zangeres MEAU via de campagne ‘Stukje met mij’ met 1 video miljoenen mensen bereikten, zonder de campagne afgezien van een kort outro scherm te branden my hun merk.
Maar juist ook voor MKB bedrijven en zelfstandig ondernemers liggen er enorme kansen om een shift te maken van marketing gericht op het aanraken en uitvergroten van pijn richting het verschaffen van inspiratie en inzicht.
Je zou dat de verschuiving kunnen noemen van ‘transactionele-‘ naar ‘transformatieve’ marketing. Het grote verschil daartussen zit in:
- Het aanraken van emotie en het leggen van een connectie op een dieper level
- Het aanreiken van inspiratie en inzicht om een alternatieve route en/of wereld te schetsen
Dit zijn op zich geen revolutionaire principes. Maar wat we over het hoofd zien is dat we in een kantelend tijdsgewricht zitten: in een wereld waar de jonge generaties een hoop shit op hun af zien komen en babyboom generaties nog het grootste deel van het kapitaal beheert is op de oude voet doorgaan op de lange termijn simpelweg geen haalbare kaart.
Er is een marketing revolutie nodig om een nieuw verhaal te vertellen.
Dat nieuwe verhaal gaat over het omarmen van Authentieke Interactie als primaire AI.
Over werken vanuit ecosystemen in plaats vanuit ego-systemen
Over focus op inspiratie en inzicht in plaats van pijn
Over transformaties centraal stellen in plaats van transacties
Over denken vanuit partner relaties in plaats van leverancier relaties
Dat is de beweging die de marketing revolutie brengt. Wegbewegen uit het mechanische paradigma, wat paradoxaal genoeg versterkt wordt door de opkomst van AI en andere tech.
AI dwingt onszelf als mens opnieuw in de spiegel aan te kijken. Wat betekent het om mens te zijn als we niet langer gedefinieerd worden als de entiteit op deze planeet met het hoogste intelligentieniveau? Wat blijft er dan van ons over? Onze emotie? Onze menselijkheid? Onze ziel?
Ik weet het. Lang niet iedereen zal zichzelf dit soort filosofische vragen stellen. Wat ik wel weet is dat steeds meer mensen inzien dat het anders kan. Dat het anders moet. De huidige generaties op de werkvloer. Maar zeker de aankomende generaties. Onze kinderen.
We zijn het verplicht aan onze kinderen om de wereld een stukje mooier achter te laten dan we hem vonden. Dus laten we al die creatieve breinkracht die we in ons hebben zitten als marketeers en ondernemers gebruiken om dat te doen. In plaats van het in te zetten om nog meer shit te verkopen aan mensen die dat helemaal niet nodig hebben.
Laten we in beweging komen en in beweging blijven zodat marketing bij kan dragen aan een positieve transformatie in plaats van dat het blijft hangen in quick fixes, het uitvergroten van angst en pijn en het zetten van vluchtige transacties.
Wil je deze revolutie verder op gang brengen?
Je bent meer dan welkom:
- Volg deze nieuwsbrief
- Lees m’n boek ‘Word eens volwassen – Next level online ondernemen’
- Check de website van Team David en lees het manifest
- Ga je aan op de kernwaarden en het manifest? Join dan de online community van DigitaalGroeien en neem deel aan een live meetup (4x/jaar)
Want het is tijd voor de marketing revolutie.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief Inschrijven