Eerder deze week luisterde ik naar een podcast met auteur Adam Grant (schrijver van oa. ‘Think again’ en ‘Hidden potential’) die opmerkte dat dagelijks ‘gratitude journalling’ kan veranderen in een repetitieve sleur. Wanneer je dankbaarheid probeert te maximaliseren of optimaliseren, kan het averechts werken. Het zette me aan het denken: heeft dankbaarheid een ROI?
Een onwennige vraag
Toen we een paar jaar terug begonnen om binnen de wekelijkse terugblik in ons team de vraag op te nemen “Waar ben je dankbaar voor?” vond ik het in eerste instantie een beetje onwennige vraag om te beantwoorden. Dankbaarheid uitschrijven of uitspreken zat nog niet heel erg in m’n systeem. Ik leefde vooral in de toekomst en denderde maar door.
Die schijnbaar eenvoudige vraag hielp me met zachte dwang om terug te keren in het moment en mezelf af te vragen waar ik de afgelopen week dankbaarheid voor had ervaren. Soms ging die dankbaarheid over het realiseren van zakelijke doelen, soms over een mooie ervaring met de kids en op andere momenten over geluk, relaties of gezondheid. Alleen al het uitschrijven of uitspreken van dankbaarheid doet iets met je wat een positief effect heeft op hoe je in de wedstrijd staat.
Dankbaar zijn voor je toetsenbord
Maar de ondernemer en marketeer in mij stelt zichzelf dan ook meteen de vraag wat dankbaarheid concreet kan brengen. Sommige mensen geloven er zo heilig in dat het praktiseren van solitaire dankbaarheid alleen al kan zorgen voor de groei die ze zo graag door willen maken. Vervolgens trekken ze dit in de extremen door, schrijven iedere dag 3 dingen op waar ze dankbaar voor zijn en raken ze op een gegeven moment geconfronteerd met het feit dat ze maar allerlei nonsens aan het opschrijven zijn om maar wat op te schrijven:
- Ik ben dankbaar voor de pen waar ik dit mee schrijf
- Ik ben dankbaar voor mijn toetsenbord
- Ik ben dankbaar voor de lucht die ik inadem
Ik bedoel, in principe is daar natuurlijk niets mis mee. Maar het erodeert wel het effect van het stellen van de vraag. Het wordt een automatisme. Een reflex. En je komt steeds moeilijker bij het effect dat ik eerder beschreef wanneer je zo’n vraag jezelf voor de eerste keer bewust stelt. Laten we er daarom voor het gemak dus vanuit gaan dat dankbaarheid je het meest brengt als het minder gaat over het functionele en materiële, maar meer over wat je innerlijk beweegt.
DE ROI van dankbaarheid
Dat maakt de vraag wat de ROI van dankbaarheid is alleen nog maar lastiger. Maar dat gezegd hebbende geloof ik wel dat er meetbare voordelen zijn in zowel je persoonlijke als professionele welzijn. Voordelen die positieve invloed hebben op je prestaties en daarmee een positieve ROI brengen. Denk dan bijvoorbeeld aan:
- Emotionele ROI – Een ervaring van meer geluk en minder stress: bewuste dankbaarheid activeert positieve emoties, waardoor volgens diverse studies mensen die dankbaarheid beoefenen 10 – 25% gelukkiger zijn. Ook verlaagt dankbaarheid het stresshormoon cortisol, waardoor je beter om kunt gaan met uitdagingen
- Relationele ROI – betere verbindingen en samenwerking: dankbaarheid uitspreken naar anderen die niet alleen iets bij jou, maar ook bij de ander. De ander voelt zich gewaardeerd en wanneer je dit op teamniveau doet functioneren teams effectiever.
- Fysieke ROI – dankbaarheid beoefenen kan zorgen voor een betere slaapkwaliteit en via de weg van positieve emoties zorgen voor meer energie.
In de context van organisaties en samenwerkingen waar dankbaarheid beoefenen nog geen onderdeel is van de cultuur kan dit een vrij kleine, maar impactvolle stap zijn. Als leider of collega kun je meer dankbaarheid gaan uitspreken naar anderen. En ook als teamritueel kan het enorm waardevol zijn.
Wat we vaak ook vergeten is dat vanuit marketing perspectief openlijke dankbaarheid uitspreken een enorm krachtig middel kan zijn. Denk hierbij aan:
- Het publiekelijk, oprecht bedanken van je klanten, bijvoorbeeld door middel van een interview of zakelijk portret.
- Het bedanken van mensen die met hun content resoneren met jouw visie via een Linkedin post, een persoonlijk bericht of een fysiek kaartje.
- Het publiek in het zonnetje zetten van medewerkers, partners of concullega’s die je geïnspireerd hebben
Stortingen op de mentale bankrekening
Door dankbaarheid te delen maak je stortingen op de ‘mentale bankrekening’ van (groepen) mensen die ze niet snel zullen vergeten. Niet omdat je er direct iets voor terug verwacht, maar omdat die dankbaarheid komt van binnenuit en daarmee op bewust niveau in relatie met de ander komt. Je zou er een hele aparte marketing niche mee kunnen claimen: ‘dankbaarheidsmarketing’.
Terugkomend op de vraag “Wat is de ROI van dankbaarheid” kom ik steeds meer tot de conclusie dat die ROI daadwerkelijk bestaat, maar je deze beter niet kunt ‘optimaliseren’, omdat de kans dan bestaat dat dankbaarheid niet langer oprecht voelt of overkomt. Juist het maakbaarheidsdenken dat zo verweven zit in onze businesscultuur zorgt ervoor dat de ROI lager uitvalt wanneer je dankbaarheid praktiseert vanuit een ROI gedachte als we ROI blijven zien als de traditionele ‘Return on investment’ benadering.
Lekkere paradox. Volg je me nog?
Return on Intention
Daarom pleit ik voor het herdefiniëren van de term ROI naar ‘Return on Intention’, waarbij we dankbaarheid praktiseren vanuit een goede intentie, zonder daar een timeframe aan te koppelen aan de ‘Return’ of opbrengst.
Goede kans dat wanneer je dit denkluikje omarmt je op een gegeven moment tot de opzienbare conclusie komt dat de klassieke beschrijving van ROI ook van toepassing is geworden, juist omdat je die benadering bewust hebt losgelaten. Hij was er wel, hij wilde alleen niet gegrepen worden en kon al helemaal niet begrepen worden.
Wat denk jij? Bestaat er zoiets als een ROI op dankbaarheid?
Christiaan – Business Mentor & ‘Stuurman van de Marketing Revolutie’
Word eens volwassen! – Next level online ondernemen
Bouwt een community voor MKB Groeiversnellers
Start volgende Mastermind Cohort: Februari 2025 (DM voor meer info)
Schrijf je in voor de nieuwsbrief Inschrijven