Waarom de wereld meer zichtbare denkers nodig heeft

Subscribe on LinkedIn

De wereld heeft geen gebrek aan content. Wel aan mensen die écht iets te zeggen hebben. Mensen die hun visie durven delen. Die het denken voeden in plaats van het gesprek vullen. Non-fictie auteurs met een missie vervullen hier een belangrijke rol in. Alleen… zichtbaar zijn op LinkedIn voelt niet altijd als een vanzelfsprekend verlengstuk van het schrijverschap. Hoe ga je hier mee om en hoe zorg je ervoor dat jouw gedachtegoed het podium krijgt dat het verdient?

Toen mijn boek ‘Word eens volwassen!‘ uit kwam had ik geen noemenswaardige zichtbaarheid op Linkedin. Ik was net door het hele proces van idee naar boek gegaan wat ik tegenwoordig ook wel ‘het volgen van een MBA over jezelf en je business noem’. Gedurende dit proces kwam ik erachter dat imposter syndrome meerdere lagen kent. Je begint een boek te schrijven met gedachten als ‘wie ben ik om een boek te schrijven’ en ‘zit er wel iemand te wachten op wat ik te vertellen heb?’

Zonder opgebouwd publiek moet je keihard werken

Maar dan is dat boek er. En ben je schrijver. Ik zadelde mezelf bij de lancering van m’n eigen boek op met een extra baan: die van boekmarketeer. Nam zelfs een stagiaire aan om te helpen bij de promotie van het boek. Maar dat deed ik dus vanuit het niets. Zonder opgebouwd publiek op een platform als Linkedin. Ik moest er keihard aan trekken en als doorgewinterd online marketeer de gehele trukendoos open trekken om tot een top 3 notering in de Managementboek charts te komen.

Toen het stof van de boeklancering was opgetrokken kon ik het speelveld weer helder overzien. Een jaar later (in 2022) besloot ik dagelijks actief te worden op Linkedin. Als schrijver kan ik daar m’n ei in kwijt. Het houdt de woorden stromende en de zinnen vloeiende. Het laat betekenis en inspiratie in interactie ontstaan. En na een paar maanden ontstond er iets bijzonders: het begon business op te leveren. Het bracht inbound leads en hielp bij het verkopen van meer boeken.

Het zette me aan het denken. Waarom was ik hier niet eerder mee begonnen? Als ik heel eerlijk ben dan moet ik toegeven dat het voort kwam vanuit een angst voor afwijzing. Want met zichtbaarheid stijgt ook de kans op kritiek. En kritiek is niet lekker voor je ego. Maar dat inzicht deed me ook beseffen dat daar dus iets zat wat me tegenhield.

En toen viel het kwartje:

Wat nou als ik m’n energie zou richten op een missie die groter was dan mezelf? Het inzicht transformeerde al snel tot een totaal andere grondhouding en tot een andere manier van content creatie. En wat er vervolgens allemaal gebeurde was bijzonder:

  • Ik haalde plezier uit zichtbaar worden
  • Mijn content veranderde en ging beter bij me passen
  • Begon een podcast die inmiddels op de 100 afleveringen zit
  • Ik werd steeds vaker gevraagd als spreker op events en als gast in podcasts
  • Er ontstond naar aanleiding van m’n posts een beweging (#teamdavid) waar inmiddels >300 marketeers en veranderaars lid van zijn

Het deed me beseffen dat omarmen wie je in de kern bent én dat zichtbaar maken bijdraagt aan positieve beweging.

Verander in een vonk

Wanneer je alle marketing trucjes en stappenplannen van goeroes even vergeet en jezelf als denker (of noem het gedachtengoedleider, of influencer) als uitgangspunt neemt en gaat staan voor waar je écht in gelooft, dan verander je in een vonk.

Die vonk wakkert niet alleen je eigen vuurtje aan, maar ook dat van anderen. Want jij bent niet de enige. Samen met jou zijn er duizenden vuurmakers in dit kikkerlandje die ideeën hebben over hoe het anders kan, beter, slimmer, duurzamer.

En tegelijkertijd is er maar een heel klein deel van deze denkers die ook daadwerkelijk zichtbaar worden met hun gedachtegoed. Voor de één zal het een gebrek aan kennis zijn. Voor de ander een gebrek aan netwerk. En voor weer een ander de drempel om daadwerkelijk zichtbaar te worden.

En helaas, traditionele PR slaat tegenwoordig geen deuk meer in een pakje boter bij het verkopen van meer boeken.

Geen excuses meer

Wat je uitdaging als non-fictie auteur ook is. Er is nu geen excuus meer om zichtbaar te worden.

Want samen met Stella de Jager en Karin de Zwaan en Justin van Lopik van Managementboek heb ik in co-creatie het 6-delige online masterclass programma ‘Word Linkedinfluencer in 90 dagen’ ontwikkeld.

In het programma ga je samen met een groep gelijkgestemde auteurs een challenge aan om 90 dagen actief te gaan posten op Linkedin. Je volgt online masterclasses over het vinden van jouw stem op Linkedin, het omarmen van AI, het creëren van impactvolle content, hoe je Managementboek optimaal inzet en hoe je een boek succesvol lanceert.

Word de expert in jouw categorie

Je woont om de twee weken een inspirerende masterclass bij, gaat aan de slag met concrete opdrachten en ontdekt wat wel en niet werkt op Linkedin.

Vorig jaar draaiden we deze Masterclass met een eerste groep van 10 auteurs, met als resultaat dat auteurs viral gingen, hoge noteringen in de charts behaalden en zelfs hun hele business model wisten te transformeren.

Na het volgen van dit programma heb je meer goede post ideeën dan tijd om ze allemaal uit te werken. Met als gevolg dat je aantal volgers stijgt, je bereik groeit en de (pre-)orders van je boek en je diensten groeien.

We starten op 9 mei.

Spring je mee aan boord?

Meer info en inschrijven via deze link.

Want de wereld heeft meer zichtbare denkers nodig.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief Inschrijven

Geplaatst in Marketing Revolutie.

Andere berichten