Waarom ‘Crealitisch’ vermogen de skill van de toekomst is.

Subscribe on LinkedIn

In het informatietijdperk was analytisch vermogen de skill die het verschil maakte. In het transformatietijdperk waar we nu in zitten lijkt deze skill stuivertje te wisselen met creativiteit. Maar als je het mij vraagt klopt er iets niet in deze binaire stelling. Het is niet analytisch vermogen of creativiteit die het verschil gaat maken, het is ‘crealitisch’ vermogen; het vermogen om analytisch vermogen en creativiteit te combineren tot nieuwe inzichten.

“Ik ben niet creatief.”

“Ik ben niet goed met cijfertjes en data.”

Vaak hangen we onszelf vast aan één van deze hardnekkige overtuigingen.

Ofwel je linkerhersenhelft is dominant (logica, wiskunde, probleemoplossend vermogen).

Ofwel je rechterhersenhelft is dominant (intuïtie, verbeeldingskracht, divergent denken).

In een wereld waarin een rationele benadering het dominante paradigma is, is het op zich opzienbarend te noemen dat we al tot inzicht zijn gekomen dat de waarde van creatief vermogen toegenomen is.

In een wereld waarin AI er voor zorgt dat we het grootste deel van het analytische werk uit kunnen geven wordt er menselijke breinkracht vrijgemaakt om zich meer te richten op creatief vermogen.

Iedereen is creatief

Ik geloof dat in de kern iedereen creatief is.

Qua analytisch vermogen geldt misschien dat in mindere mate. Totdat je mensen laat zien hoe je dit met behulp van AI ook kunt worden.

Er kleeft dus een enorm vat aan potentie aan het ontwikkelen van ‘crealitische skills’:

  • Het beter laten samenwerken van de twee hersenhelften.
  • Het gestructureerd aangaan van creatieve processen.
  • Het bewust ontwikkelen van intuïtie en creativiteit.

Zonder de waarde van analyse los te laten.

Want dat is vaak waar de schoen wrikt: we zijn oftewel data-fundamentalist oftewel creatie-fundamentalist.

We zijn oftewel een ‘data driven paid ads advertising agency’ oftewel een ‘rebels en creatief reclamebureau’.

De juiste mindset

Met die mindset ga je er over een paar jaar niet meer komen.

Want de menselijke magie en waardetoevoeging ontstaat in crealitisch vermogen. Een woord dat nog niet bestaat, maar wat je zou kunnen omschrijven als het vermogen om creativiteit en analytisch vermogen samen te brengen tot inzichten en oplossingen die duurzame waarden toevoegen.

Het zijn de oplossingen die verder kijken dan egocentrisme en groei om de groei alleen.

Het zijn oplossingen die mensen in relatie met elkaar bouwen en ontwikkelen.

Het zijn oplossingen die uitgaan van ecosystemen in plaats van ego-systemen.

Want met die mindset ga je niet langer de nadruk leggen op de som der delen, maar op de relaties die de delen met elkaar verbinden. 1 + 1 = 3 ontstaat dan doordat we onze aandacht richten op de verbinding tussen de twee delen en het +-teken mee gaat tellen.

En zo wordt een simpele som die we analytisch allemaal al kenden crealitisch: het helpt ons meer om te denken. Balans aan te brengen tussen de korte én lange termijn. Dingen die vast zitten in beweging te brengen.

De marketeer van de toekomst is niet analytisch en niet creatief.

De marketeer van de toekomst is crealitisch.


Christiaan – Business Mentor & ‘Stuurman van de Marketing Revolutie’

Word eens volwassen! – Next level online ondernemen

DigitaleChaos – de podcast

Bouwt een community voor MKB Groeiversnellers

Start volgende Mastermind Cohort: Februari 2025 (DM voor meer info)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief Inschrijven

Geplaatst in Marketing Revolutie.

Andere berichten