Je kunt zichtbaar zijn en toch onzichtbaar blijven. Je kunt viral gaan zonder dat je raakt. Je kunt marketing doen zonder dat je naam blijft hangen. Want bereik is geen resonantie. En roepen door een megafoon zorgt er niet voor dat mensen graag het gesprek met je aan gaan. Zichtbaarheid leidt niet automatisch tot verbinding. Maar wat dan wel?
“Ik wil bedrijven helpen in plaats van constant de marktkoopman uithangen. Maar dat hoort er nou eenmaal bij.”
Het was deze comment op m’n vorige newsletter hier die me triggerde om deze editie te schrijven. Want het beschreef in 2 zinnen de overtuiging die heel veel ondernemers hebben als het om marketing gaat.
Verbinding begint niet met de letter P
En ik snap maar al te goed waar die overtuiging vandaan komt. We leren immers dat marketing het middel is om je producten en diensten aan te prijzen door middel van de 4, 5, 6 of 7 P’s van marketing.
We zoeken een goede Plaats uit voor onze marktkraam en positioneren onze Producten daarin tegen een bepaalde Prijsstelling en Promoten vervolgens onze spullen door hard te gaan roepen om de marktkoopman die naast ons staat te overstemmen.
Maar het probleem met deze blik op marketing is dat we inmiddels lijden aan collectieve hardhorendheid. Doordat we overspoeld worden met prikkels en commerciële boodschappen is de kans groot dat jouw marketing totaal niet binnen komt, maar slechts ervaren wordt als grauwe ruis. Ruis is misschien wel de grootste vijand van onze tijd.

Je zet in op zichtbaarheid, maar je wordt niet gezien. Want harder schreeuwen zorgt er niet voor dat mensen het gesprek met je aan willen gaan. En doen wat je altijd deed zorgt er al lang niet meer voor dat je krijgt wat je altijd kreeg.
Wat is zichtbaarheid zonder resonantie?
Want wat is zichtbaarheid en bereik nog waard zonder resonantie? En wat zegt die oude manier van marketing over jouw eigen aanbod? Degenen die inzetten op zenden, schreeuwen en trucjes decimeren hun eigen aanbod tot een commodity.
Zo ‘productizen’ ze hun aanbod in dienst van schaalbaarheid en winstmaximalisatie, maar verliezen daarmee ook resonantie en verbinding met hun publiek.
Ja, om verbinding te kunnen leggen en het gesprek aan te gaan moet je zichtbaar zijn. Maar wanneer je zichtbaarheid verwart met verbinding dan loopt er iets spaak.
Misschien ga je wel dingen doen onder het mom van marketing die je eigenlijk tegen staan.
Misschien doe je ze omdat andere mensen het doen en het voor hen lijkt te werken.
Misschien heb je het geleerd op school of in een bedrijf waar je eerder werkte.
Misschien doe je wat je doet omdat je niet eerder ontdekte wat klopt voor jou.
Maar hoe ontstaat dan die verbinding waar je zo naar zoekt?
Verbinding ontstaat via resonantie.
En resonantie ontstaat via authenticiteit en herkenbaarheid door middel van emotie en inspiratie.
Met andere woorden:
Wanneer je niet schreeuwt, maar verhalen deelt die authentiek en herkenbaar zijn (fundament) en deze laadt met emotie en inspiratie (vorm), dan zorgt zichtbaarheid voor verbinding.
Wat dat betekent in de praktijk? Een voorbeeld.
Old Skool vs New Skool
Old skool:
Een marktkraam openen waarin je mobiele telefoon abonnementen aanbiedt met de hoop dat er veel mensen langs komen die je door het schreeuwen van je aanbod over de streep kunt trekken voor een snelle transactie.
New skool:
Een campagnelanceren in co-creatie met zangeres MEAU waarin de donkere kant van smartphone gebruik aan het licht wordt gebracht met als doel het publiek bewust te maken van de keerzijden die gebruik van je dienst ook kan creëren.
De old skool benadering werkt slechts omdat je als consument een pijn of behoefte ervaart.
De new skool benadering zet in op positieve merk associatie vanuit een intentie positieve impact te maken op maatschappelijke vraagstukken.
Viral gaan vs. relevant raken
En het is echt niet zo dat die benadering er niet voor zorgt dat er ook de korte termijn effect gezien kan worden vanuit marketing campagnes.
Het is het verschil tussen viral gaan met een post die negatieve onderbuikgevoelens raakt vs een post publiceren vanuit een verhalen die vanuit emotie inspiratie brengen op authentieke en relevante thema’s.
Het is het verschil tussen een post die 200.000 mensen bereikt, maar niemand echt raakt daar waar het belangrijk is vs een post die 2000 mensen bereikt en leidt tot 4 DMs waar de boodschap mee resoneerde op een diepere laag.
Het is transformatie als primair leidend principe omarmen vs. vasthouden aan transactioneel denken als primair leidend principe.
Want transformaties kunnen alleen plaats vinden in relatie. In relatie met jezelf of met anderen.
Verbinding Is een relatie.
Zichtbaarheid zonder resonantie is slechts een transactie.
En dat is precies waarom je zichtbaarheid niet moet verwarren met verbinding.
Christiaan – Business Mentor & Auteur ‘Word eens volwassen!’
Bouwt een community voor MKB Groeiversnellers
Save the date: 30 oktober Marketeers van de toekomst
Schrijf je in voor de nieuwsbrief Inschrijven