Van transacties naar transformaties

Subscribe on LinkedIn

Het leek zo’n mooi verhaal voor marketeers: in ons digitale tijdperk is alles meetbaar. Clicks, aankopen, leads en andere conversies. Maak die boel meetbaar, pomp er meer volume en budget in en groeien als een tierelier.

En ik ging er zelf in mee toen ik in 2011 startte als online ondernemer. Bouwde websites die ik optimaliseerde voor zoekmachines. Genereerde inkomsten met affiliate marketing. De waardetoevoeging was – afgezien van een paar reviews die mensen over producten konden zien – zo goed als nul. Maar het werkte. Een tijdje.

En dat was een mooie leerschool. Maar vooral om te ervaren hoe het was om de leegte te ervaren van geld dat je verdiende zonder waarde toe te voegen aan een ander. Ik wist ook niet beter, want dat was precies wat ik geleerd had na het afronden van 2 bedrijfskundige studies: optimaliseren op transacties en daar centen mee verdienen.

Het bracht me nog net niet in een existentiële crisis. Dus besloot ik er maar mee te stoppen. In retroperspectief vooral omdat ik het zelf niet meer zo interessant vond – de leercurve was er wel uit. De logische next level was om andere bedrijven te gaan helpen meer resultaat te halen uit het online kanaal. Met websites, SEO, Zoekmachine adverteren en overkoepelende strategie en consulting.

Als schalen op transacties niet m’n ding was, dan moest het wel ergens anders in liggen, toch? Schalen in het aantal mensen in m’n team, dat moest het zijn! Na een paar jaar kwam ik er achter dat dat ook niet de zin gaf die ik er in zocht. Het zorgde vooral voor extra kopzorgen en managementtaken die helemaal niet zo leuk waren als je vooraf misschien had bedacht.

Dus dat bracht me in een lastig parket.

Want als groeien in transacties niet de voldoening gaf. En groeien in mensen ook niet. Wat was dan het alternatief? Helemaal niet groeien?

Het leek me sterk. Want als mensen kunnen we niet anders dan leren en groeien. Al zijn we soms een beetje vergeten dat groeien niet alleen maar hoeft te gaan over transacties en bodycount.

We besloten tot een aantal totaal niet-economische keuzes:

  • Brachten de hoeveelheid mensen in ons kernteam terug tot 4
  • Besloten onze kantoorruimte van 100m2 aan te houden
  • Stelden die ruimte open voor live meet-ups en co-werkplekken
  • Gingen bouwen aan een community van likeminded marketeers
  • Stelden onze dienstverlening in dienst van menselijke transformaties

En wat er na een tijdje ontwikkelde was fascinerend: er ontstonden nieuwe relaties en samenwerkingen. Dit keer niet gebaseerd op transacties, maar gebaseerd op conversaties die ontstonden vanuit interactie. En vanuit die conversaties ontstonden transformaties.

Het gevolg? Meer impact en een voldaan gevoel. Zingeving. Groei.

Maar groei op een andere manier dan ik in de schoolbanken had geleerd.

Schalen op impact.

Groei op basis van transformaties in plaats van transacties.

En het mooie is dat iedere organisatie kan groeien door het mogelijk maken van transformaties vanuit co-creatie.

Het vergt alleen een andere kijk op groei.

Om van daaruit je eigen marketing revolutie te ontketenen.

Wil je deze revolutie verder op gang brengen in je eigen business?

Neem dan een eerste stap:

  • Volg deze nieuwsbrief
  • Lees m’n boek ‘Word eens volwassen – Next level online ondernemen’
  • Check de website van Team David en lees het manifest
  • Ga je aan op de kernwaarden en het manifest? Join dan de online community van DigitaalGroeien en neem deel aan een live meetup (4x/jaar)

Want het is tijd voor de marketing revolutie.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief Inschrijven

Geplaatst in Uncategorized.

Andere berichten