SaaS onboarding emails

In een eerder artikel bespraken we een aantal best practices op het gebied van SaaS onboarding. Een belangrijk deel van deze onboarding bestaat uit de email die er worden gestuurd naar gebruikers. Daarom in dit artikel een uitdieping op het gebied van SaaS onboarding emails. Wat voor emails moeten er in een onboarding-sequence zitten? Wat zet je er in? Hoe verhoog je conversies met behulp van SaaS onboarding emails?

Wat is onboarding?

Onboarding bestaat uit het proces waarin klanten zo snel mogelijk van een eerste aanraking met een product of dienst een transitie doormaken naar een eerste ‘waardeconversie’. De onboarding bestaat meestal uit een serie kleine conversies dat leidt tot een grotere, significantere conversie. Daarnaast neemt een goede onboarding mogelijke barrieres weg in je product of dienst.

X voorbeelden van onboarding emails

1. Welkom email

Het doel van de welkom email is om in te haken op het momentum van de inschrijving of aanmelding. Het doel van deze email is om een gebruiker een volgende stap te laten zetten, maar niet meteen te leiden naar je uiteindelijke doel. Daarnaast kun je een welkomst email gebruiken om een (positieve) stempel te drukken op de ervaring van een nieuwe gebruiker.

Iedere welkomst email heeft een specifiek doel – en dat dat doel is niet alleen iemand welkom heten. Je wil dat iemand een eerste (kleine) stap neemt. Een paar voorbeelden:

  • “Maak je profiel compleet…”
  • “Creëer je eerste…”
  • “Download de handleiding…”

2. De engagement email

Het doel van de ‘engagement email’ is om nieuwe gebruikers meer betrokken te maken bij je product. Zo kun je gebruikers introduceren tot product functionaliteiten waarvan je weet dat gebruikers er enthousiast over zijn. Het doel van deze email is om gebruikers zo efficiënt mogelijk de stap te laten maken om hun email te verlaten en zich te verplaatsen naar je product-interface. Ook dit is weer een email die als doel heeft om een klein stapje te maken. De optelsom van deze kleine stapjes hebben uiteindelijk het meeste effect.

Een paar tips:

  • Focus op de voordelen van je product en niet de functionaliteiten
  • Gebruik email automation om ervoor te zorgen dat je geen boodschappen stuurt die mosterd naar de maaltijd zijn
  • Gebruik duidelijke en specifieke CTA’s

3. De Mijlpaal email

Het doel van de mijlpaal email is om gebruikers een beloning te geven voor ‘goed gedrag’. Je wilt in deze fase de gepercipieerde waarde van je product verhogen en een gebruiker een volgende stap laten nemen. Het geheim achter goede mijlpaal emails is om de gebruiker een geweldig goed gevoel te geven. Gebruik hiertoe teksten die positief zijn en de gebruiker een goed gevoel geven over je product (Mailchimp doet dit heel erg goed!). Gerbuik microconversies om de relatie met de gebruiker verder te versterken. Denk hierbij aan het aandragen van een nieuwe gebruiker (refer a friend), volg ons via Facebook, lees deze blogpost, enz.

4. De Conversie email

Dit is de email waar je in een onboarding sequence uiteindelijk naar toewerkt. Het doel van deze email is om zoveel mogelijk gebruikers binnen een proefperiode of binnen een freemium account te converteren naar een premium account. Door een killer conversie email op te stellen ben je in staat om een hogere conversieratio te behalen en daarmee de ROI van besteed mediabudget te verhogen. Je kunt dit doen door gebruikers aan te moedigen om nieuwe features te proberen, door een product op nieuw (gratis) uit te proberen of door een speciale korting te geven bij het afsluiten van een premium abonnement.

Algemene tips bij het opstellen van SaaS onboarding emails

  • Keep it stupid simple (KISS): houd emails eenvoudig, duidelijk en to-the-point
  • 1 CTA per email
  • Bouw sequences stapsgewijs op
  • Voeg ‘social proof’ toe (‘10.000 gebruikers gingen je voor’)
  • Leer gebruikers snel je product te begrijpen
  • Snelle engagement zorgt voor meer conversie: gebruikers raken gewend aan het klikken op je emails en het gebruiken van je product
  • Beloon gebruikers voor gedrag dat voor jou positief is
  • Maak gebruik van gamification
  • Geef duidelijke redenen om weer met je product aan de slag te gaan
  • Communiceer op een persoonlijke en onderscheidende manier
  • Bombardeer klanten niet met te veel informatie (je vraagt ze op een tweede date, niet ten huwelijk)
  • Track gebruikersdata met tools als Woopra om gebruikersdata te analyseren
  • Maak gebruik van event based email automation

 

Geplaatst in Artikelen, Growth Hacking.

Christiaan Slierendrecht

Oprichter van JijOnline en digital marketing strateeg. Nam in 2010 ontslag van zijn corporate baan om full time online te gaan ondernemen. Houdt ervan kennis te delen en anderen te activeren om het online kanaal in te zetten om vooruit te komen en te groeien.

Andere berichten