Rise of the machines

Auteur: Christiaan Slierendrecht
Verscheen eerder op: Marketingfacts

De gloriedagen van de online marketing specialist bevinden zich in de herfst. Het is aanpassen of accepteren dat je toegevoegde waarde in huidige vorm steeds minder wordt.

Als je heel eerlijk bent als marketeer: welke rol vervul jij in de ogen van je (interne) opdrachtgever of klant? Ben je een vervangbaar schakeltje of een onmisbare factor die pro-actief adviseert over het nemen van beslissingen die helpen om toekomst proof te worden? Ben je bewust van de veranderingen die er in jouw vakgebied nu al aan het gebeuren zijn op het gebied van digital, AI en machine learning? Blijf je doorgaan zoals je altijd deed of geef je kleur aan blinde vlekken? Ben jij een leverancier of strategisch partner?

Een wereld gedomineerd door robots & AI

In ‘Terminator 3: Rise of the machines’ stuurt het door AI aangedreven Skynet een geavanceerde robot (Terminator) terug in de tijd om het menselijke verzet te breken om ‘The rise of the machines’ veilig te stellen: een wereld gedomineerd door robots, aangedreven door Artificial Intelligence.

In het klein zien we dit in onze huidige realiteit al gebeuren: AI en machine learning voeren een strijd om SEA specialisten tot slaaf van het algoritme te maken en hun bestaansrecht te decimeren. Copywriters vrezen voor hun baan nu AI content al bijna niet meer te onderscheiden is van content die van menselijke hand komt.

Codeless webdesign software maakt de rol van webdesigners dunner omdat het steeds makkelijker wordt een site in elkaar te knutselen zonder vakkennis. SEO specialisten lopen achter de feiten aan en voeren het content monster de content die het lekker vindt waardoor de index dichtslibt.

Één ding is duidelijk: als je blijft doen wat je altijd deed, krijg je al lang niet meer wat je altijd kreeg. Daarom is het als digital marketeer van belang jezelf uit te blijven vinden. De gloriedagen van online marketing specialist bevinden zich in de herfst. Het is aanpassen of accepteren dat je toegevoegde waarde in huidige vorm steeds minder wordt.

Join the human resistance

In Terminator 3 stuurt het menselijke verzet (The human resistance) op hun beurt een minder geavanceerde, maar her-geprogammeerde Terminator terug in de tijd om de leiders van het verzet (John en Kate Connor) te beschermen tegen de geavanceerde Terminator, gestuurd door Skynet.

Die samenwerking tussen mens en robot kunnen we zien als metafoor voor het tijdperk waar we ons nu in bevinden: mensen en AI werken samen om waarde te creëren. En mensen zijn zich ervan bewust dat dit een delicate balans is. Wanneer mensen overbodig worden, waar ligt dan de toekomst voor de mens?

Anyhow, ik denk dat de geleerden het er wel over eens zijn dat AI en machine learning zich nog wel even door blijven ontwikkelen. Het heeft dan ook niet zoveel zin om het ‘menselijke verzet’ te focussen op de opkomst hiervan. Meer zin heeft het om je als digital marketing professional zelf te blijven ontwikkelen door:

  • je minder afhankelijk te maken van een bepaalde tactiek of specialisme
  • een helikopterview te ontwikkelen en vanuit de business te denken in plaats vanuit een kanaal
  • te schakelen tussen strategie en executie en kritisch te blijven reflecteren naar wat je doet en waarom je dat doet

Het menselijke verzet tegen de machines komt niet tot uiting in het vechten tegen techniek, maar door het focussen op ‘upgraden’ van je eigen rol: zorg ervoor dat je geen radartje meer bent in een machine, maar regisseur wordt van de film die je samen met je klant of opdrachtgever maakt. Als mens.

Van vervangbare schakel naar strategisch partner

Hoe je dat doet? Makkelijker gezegd dan gedaan. Maar wel degelijk een reële hand om te spelen. Zelf maakte ik met m’n agency zo’n 7 jaar geleden de ontwikkeling door van specialist in WordPress webdesign naar strategisch partner in online groei. Met als resultaat:

  • duurzame samenwerkingen
  • hogere ‘customer lifetime value’
  • meer impact voor de klant

En eerlijk: verandering is niet makkelijk. Het gaat niet vanzelf. Maar als je eenmaal het verschil ervaart van hoe je als strategisch partner in de wedstrijd staat t.o.v. een ‘leverancier’, dan wil je niet meer terug.

  • Je staat naast je opdrachtgever, in plaats van eronder.
  • Je denkt op een integrale manier mee met business uitdagingen in plaats van met oogkleppen naar een kanaal of tactiek te kijken.
  • Je vertaalt uitdagingen naar concrete oplossingen.
  • En je bent in staat het digital marketing speelveld te overzien, zonder dat je te veel gekleurd wordt door jouw specifieke specialisme(n).
  • Met meer toegevoegde waarde, meer impact en meer synergie als resultaat.

Wees niet bang

Alles wat geautomatiseerd kan worden, zal uiteindelijk geautomatiseerd worden. De rol van digital marketing specialisten zal hoe dan ook veranderen. Maar als je het mij vraagt ligt juist daar een kans: het grootste deel van het Nederlandse mkb is bij lange na nog niet volwassen in digitale marketing. Aan ons de taak als marketeers om daar verandering in te brengen.

  • Sta regelmatig stil bij wat je doet en waarom je dat doet.
  • Jouw skillset gecombineerd met je ervaring als mens is uniek.
  • Die set aan vaardigheden en ervaringen zal nu én in de toekomst de basis zijn van waarde die je toe kunt voegen.
  • Wees dus niet bang.
  • Je bent in staat jezelf en je rol opnieuw uit te vinden.
  • Desnoods ieder jaar weer.

Join the human resistance.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief Inschrijven

Geplaatst in Uncategorized.

Andere berichten