“I believe in transactions in relationships in general” – hoorde ik Alex Hormozi recent zeggen in een podcast. En hoewel ik de man bewonder om zijn ondernemerschap, werkethos en de gulheid waarmee hij waardevolle kennis deelt; in die uitspraak raak je me kwijt. Want als jouw zakelijke doelen belangrijker zijn dan de relaties die je aan gaat, waar doe je het dan voor?
Laten we voorop stellen dat ik als marketeer en ondernemer snap waarom Hormozi zo een duidelijke lijn trekt: zijn ‘target audience’ bestaat uit veelal jonge, mannelijke ondernemers die soms gewoon een schop onder de kont en een gids nodig hebben om in beweging te komen en te blijven. Daar zit in de kern heel veel waarde in. Het helpt je in beweging te komen en te blijven. Het helpt je om te leren hoe je iets op kunt bouwen. Het geeft je geloof in eigen kunnen.
Zelfs het inbrengen van transacties in relaties kan ik me nog een beeld bij vormen. Maar de transactie primair maken aan de relatie, daar raak je me kwijt.
De mens als machine
Dit geloof verheerlijkt het beeld van ‘de mens als machine’: wanneer jij je slechts focust op de juiste input, leidt dat (met vertraging) tot de output die je zo graag wil. In dit geval is het onderwerp van spreken meestal geld en status. Lekker duidelijk, dat wel.
Want wanneer je jezelf kunt omvormen tot machine kun je anderen inspireren hetzelfde mechanisme te gaan hanteren. En op die manier toe te werken naar de 10k of 100k omzet per maand die je op social media platformen veelvuldig voorbij ziet komen. Ofwel: ‘Papegaai Marketing’ toepassen en propageren om anderen te ‘helpen’ hen ook doelen te behalen door de transactie boven de relatie te stellen.
Hetzelfde mechanisme heb ik ervaren toen ik jonger was, als ondernemer, maar ook als (online) pokerspeler Het was een spel van input (handelingen, beslissingen en inzetten) die je moest combineren met analytische vaardigheden en het ontwikkelen en leren kennen van je emoties. Maar tegelijkertijd voelde het op een gegeven moment alsof je een machine was die geld verdiende door vooral heel veel inputs te leveren en je emoties stoïcijns onder controle te houden.
Supervolle leerschool, maar na een tijd ook hol en beperkt. Transactioneel. Afgestompt bijna.
Relaties en zingeving
Een laag die verder gaat dan kwantitatieve doelen, maar die gaat over relaties en zingeving in plaats van transacties boven de relaties.
Het zilveren randje aan die tijd was dat ik een hele toffe community aan mensen leerde kennen die een gedeelde passie hadden (poker), maar elkaar vooral vonden op bepaalde kernwaarden. Waarden als vertrouwen, humor en een bepaalde kijk op de wereld. Het feit dat je samen wist hoe het was om op een andere manier geld te verdienen dan de status quo als ‘normaal’ bestempelde zorgde voor verbinding en verbroedering.
Dat zat hem dus niet op de transacties die je samen kon afsluiten, maar ligt een niveau daar boven. Een laag die verder gaat dan kwantitatieve doelen, maar die gaat over relaties en zingeving in plaats van transacties boven de relaties.
Daarom bouwen we nu aan net zo’n community, maar dan voor zelfstandig marketeers, strategen (web)designers en andere veranderaars.
Jezelf leren kennen
Nu ik er over nadenk is het niet eens een kwestie van bewust kiezen. Je wordt ergens door gegrepen en gaat daar vol voor. Je leert de dingen die je op dat moment moet leren. Die stop je in je rugzak en neem je mee. Dat stapelen van ervaringen maakt je leven als ondernemer rijker en leuker. Zeker zolang je blikveld open blijft en je open blijft staan voor zelfreflectie.
De valkuil is dat je gaat verkokeren. Dat je zo veel in je kop blijft hangen en gaat geloven dat niet je ontwikkeling en visie, maar je doelen het allerbelangrijkste zijn. Je kunt dan op een gegeven moment letterlijk tegen de vlakte gaan of tegen een burnout aanlopen. Of gedemotiveerd raken omdat je de hoge doelen die je hebt gesteld niet bereikt.
Het positieve aan zo’n ervaring is dat je daar dan mee aan de slag kunt. Je kunt jezelf vragen stellen als:
- Wat is voor mij echt belangrijk?
- Wat wil er nou eigenlijk gebeuren?
- Wat kan ik doen om daar naartoe te bewegen?
De antwoorden op die vragen ontstijgen het transactionele en laten zich vaak vinden in het relationele. In hoe jij je tot iets of anderen verhoudt.
Relaties zijn meer dan transacties
In interactie ontstaan inspiratie en betekenis.
Je gaat je dan beseffen dat relaties meer zijn dan transacties.
Jezelf omgeven met de juiste mensen kan er al voor zorgen dat je boven je ‘huidige ik’ uit stijgt.
Zelfs wanneer je mensen om je heen hebt verzameld die in eerste instantie samen kwamen om zoveel mogelijk transacties te genereren kan dit transformeren in een community van mensen die boven dat transactionele uitstijgen.
In interactie ontstaan inspiratie en betekenis. Je kunt gaan co-creëren met anderen. Samen antwoorden formuleren op de vragen die er al zo lang door je hoofd spoken. Elkaar steunen in de beslissingen die je maakt zodat je ‘s nachts niet blijft malen in je bed en maar niet in slaap kunt komen.
Als je relaties (vanuit gedeelde waarden) belangrijker maakt dan transacties dan ontstaat er bovendien een mooi neveneffect: de transacties volgen dan als ‘vanzelf’. Niet omdat je ze hebt geforceerd, maar omdat de ander past bij wie je bent en wat je kunt.
En vaak kom je er dan achter dat dit allemaal begint bij de relatie met jezelf.
Geen vrijbrief tot passiviteit
Zie dit trouwens niet als vrijbrief om al die handelingen te laten liggen die er nodig zijn om een gezonde business te bouwen: relaties draaien ook om jouw relatie tot het werk dat er nou eenmaal gedaan moet worden om ergens naartoe te werken. Mindset, methodes en gewoontes blijven het fundament (daar schreef ik zelfs een boek over).
Maar relaties zijn meer dan transacties. En met dat inzicht op zak is er opeens veel meer positieve verandering mogelijk. Verandering die begint vanuit jezelf. Verandering die blijvende impact heeft op jou. En daarmee op je omgeving.
Daarom stellen we bij DigitaalGroeien het bouwen van een community en -relaties centraal En ontdekken we samen hoe de transacties daaruit vervolgens kunnen ontstaan op een manier die bij jou past.
Want relaties zijn veel meer dan transacties.
Ahoy,
Chris
Ben je klaar om dit soort nieuwe relaties aan te gaan? Bekijk dan de demo van onze community en de ontwikkelprogramma’s van DigitaalGroeien en plan evt een kennismaking in.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief Inschrijven