Zou onze innerlijke marketingfilosoof af en toe wat meer ruimte mogen krijgen?
Auteur: Christiaan Slierendrecht
Verscheen eerder op: Marketingfacts
In een eerdere column kwam de innerlijke filosoof naar boven die kennelijk naast m’n rol als marketeer kan bestaan. Een combinatie die je misschien niet 1-2-3 met elkaar verbindt. Daarom start ik met deze column een zoektocht naar de sluimerende marketingfilosoof in mezelf en in ons als marketeers. Ga je mee in deze zoektocht?
Na een aantal jaar soul searching, het lezen van veel boeken over marketing, persoonlijke ontwikkeling en filosofie en het schrijven van ‘Word eens volwassen!’, kwam steevast naar boven dat het streven naar wijsheid voor mij belangrijk is. Zit je lekker mee als marketeer. Want welke marketeer streeft er nou naar wijsheid? We willen toch gewoon meer bereik, leads en omzet? Gedragsbeïnvloeding, neurologie, psychologie – dat zijn de hippe wetenschappen waarmee marketeers hoge ogen gooien in hun functietitels. Maar filosofie?
Online marketeer in identiteitscrisis
Zat ik dus lekker mee als bedrijfskundig opgeleide ondernemer in de online marketing. Wat moest ik in hemelsnaam aan met deze identiteitscrisis? Want het streven naar kennis en wijsheid zou je letterlijk kunnen vertalen naar filosofie of wijsbegeerte. Het geheel van de zoektocht naar de aard van de dingen. Of, aldus de Roemeense filosoof Costica Bradatan:
Filosofie is een manier om je te transformeren en je te verheffen uit een onbewust geleid leven, geplaagd door zorgen.
En dat is meteen waar de schoen wrikt. Want als marketeer worden we niet geacht te streven naar wijsheid. We worden geacht zo effectief mogelijk gebruik te maken van kennis die er bestaat in ons vakgebied, in dienst van het stimuleren van gewenst gedrag onder degenen die beslissingen maken over de aankoop van producten of diensten.
Hoe verheffen we ons als marketeers uit een onbewust geleid leven? Das is geen eenvoudige vraag. Misschien is het zelfs een vraag die je alleen kunt onderzoeken door meer vragen te stellen. Zoals:
- Welke dingen neem ik voor waar aan binnen m’n vakgebied en waarom neem ik die voor waar aan?
- Als ik mezelf of m’n organisatie vanuit een helikopter bekijk, wat probeer ik, of proberen wij eigenlijk te bereiken?
- Ben ik op zoek naar kennis of naar resultaat?
- Ben ik op zoek naar resultaat of naar impact?
- Hoe ziet dat resultaat of die impact er voor mij uit?
Ik kan me zomaar voorstellen dat zo een ‘filosofisch uitje’ je als marketeer waardevolle inzichten kan verschaffen. Op het moment dat je er klaar voor bent.
Onbenut potentieel
Het wordt mezelf inmiddels steeds duidelijker waar die innerlijke drang vandaan komt om marketing te verbinden met wijsheid. Die enorme talenten die marketeers bezitten vormen een enorm reservoir aan creatiekracht en potentieel om positieve verandering in de wereld te versnellen. En het aanjagen van die positieve verandering is iets wat je al in veel vakgebieden als ‘persoonlijke ontwikkeling’, organisatieontwikkeling en in bepaalde mate ook in HR terugziet. Marketing lijkt hier nog een beetje zoekende in. We gaan meteen rennen wanneer we nieuwe kraaltjes en spiegeltjes zien, maar vinden het soms lastig om uit te zoomen, te reflecteren en na te denken over hoe ons vakgebied zich verhoudt tot een groter geheel. Onze kracht is onze valkuil. Misschien zou daarom onze innerlijke marketingfilosoof af en toe wat meer ruimte mogen krijgen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief Inschrijven