M’n learnings na het vullen & faciliteren van 4 Mastermind Groepen (deel 1)

Subscribe on LinkedIn

Toen we vorig jaar begonnen met het faciliteren van Mastermind Programma’s vanuit DigitaalGroeien had ik van tevoren niet kunnen bedenken wat de impact op de deelnemers, ons eigen bedrijf en inmiddels ook de markt zou zijn. Tenminste, ik had daar wel een visie en idee bij, maar de realiteit overtrof mijn verwachtingen. Deze editie van ‘Inzicht (en) in de Marketing Revolutie is vooral een stuk reflectie voor mezelf. Maar als jij er 1 of 2 inzichten uit kunt halen die relevant zijn voor jou, dan is dat alleen maar pure winst.

Van agency naar ontwikkelprogramma

Voor ons was het nieuw: groepsprogramma’s aanbieden. Als je meer dan 10 jaar een digital marketing agency hebt gerund dan is het even schakelen qua businessmodel en commerciële aanpak. Ik was gewend aan het verkopen van grote contracten en het aangaan van langdurige samenwerkingen. Die duurzame samenwerkingen wilde ik ook in het nieuwe model erin houden, maar dan met een andere doelgroep en een andere intentie.

Op een gegeven moment kom je op het punt dat je niet meer met het ene been in het ene model en met het andere been in het andere model kunt blijven staan. Dus ben ik in overleg met m’n businesspartner in crime Sebastian Kopp de focus gaan pakken op het nieuwe model, waarbij hij de dagelijkse operatie van de agency op zich nam (en ik hem heel dankbaar voor ben).

Na het uitbrengen van m’n boek stonden er op digitaalgroeien.nl al een aantal tools klaar die je als lezer van het boek gratis kon downloaden. Maar meer dan dat was het ook niet. Vervolgens zijn we een online training gaan ontwikkelen die een stuk praktische toepassing, tooling, voorbeelden en best practices omsluit om je eigen bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Van online programma naar groepsprogramma

Na een pilot periode en het verkopen van een aantal online programma’s leerde ik dat wanneer 15-20% van je deelnemers het online programma ook daadwerkelijk actief doen en afronden, je het al goed doet. En daar begon de schoen te wringen. Ons doel is namelijk impact maken op grotere schaal. En wanneer maar één op de 5 deelnemers daadwerkelijk de volledige transformatie doorloopt (ook al hebben ze daar gewoon voor betaald) dan klopt er in mijn ogen iets niet.

Daarom ontstond het idee om te gaan werken met ‘Mastermind Cohorts’. Dat zijn groepen die tegelijkertijd starten en een bepaalde periode samen optrekken, lessen en inzichten delen en daarmee ook een stuk accountability creëren op het realiseren van doelen. Er waren 2 leidende principes die we hierbij hanteerden: 1) deelnemers moesten verbinden op de kernwaarden van #teamdavid en 2) de groepen zouden op maat samen gesteld worden zodat verschillende rollen elkaar aanvullen en versterken.

Het belang van momentum

Je kunt je misschien voorstellen dat ik mezelf – als verantwoordelijke voor het vullen van de groepen – wel wat op de hals haalde. Want in dit model kun je niet zomaar iedereen laten instromen en moet je misschien wel meer gesprekken voeren met potentiële klanten dan wanneer je geen bijzondere voorwaarden zou stellen aan de fit op kernwaarden en rollen. Ik kwam er echter achter dat het tegenovergestelde het geval bleek. Maar daarover straks meer.

Vooral het belang van positief momentum creëren en vasthouden werd weer eens duidelijker dan ooit. Ik schreef daar al uitgebreid over in m’n boek Word eens volwassen, maar het was fascinerend hoe ook dit principe weer van toepassing was in het nieuwe businessmodel.

Toen tijdens een gesprek met een potentiële deelnemer voor het online programma bleek dat hij het als meerwaarde zag als we het programma in groepsvorm zouden aanbieden en hij daar zelfs meer voor wilde betalen dan voor hoe het online programma destijds gestructureerd was besloot ik snel te schakelen en het momentum te pakken. Dank je wel daarvoor Etienne van de Boel.

Want als je een eerste inschrijving hebt voor een groepsprogramma dan ga je er alles aan doen om daar ook daadwerkelijk een groep van te maken. Van 1 deelnemer gingen we al vrij snel naar 5. En vanaf toen waren de Mastermind Cohorts een feit.

Het voordeel van ‘afschrikmarketing’

Zoals ik eerder al aangaf is onze selectie aan de voorkant vrij streng te noemen. Maar wat ik ook leerde was dat deze vorm van ‘afschrikmarketing’ juist goed werkt: de mensen die een kennismakingscall met me inplannen volgen me vaak al een tijdje en voelen zich juist verbonden op kernwaarden als eerlijkheid, creativiteit en veranderbereidheid. Dat zorgt er niet alleen voor dat die kennismakingsgesprekken vaak gewoon heel tof zijn, maar verhoogt ook de kans dat iemand bij een mastermind groep past.

Nog een voordeel is dat het aantal kennismakingsgesprekken dat je moet voeren om een nieuwe groep samen te stellen te overzien is. De grootste uitdaging zit hem op het samenstellen van rollen die elkaar goed aanvullen en versterken. Om dit in balans te houden selecteren we ook per groep een paar mensen handmatig die we uitnodigen om deel te nemen omdat hun rol een goede aanvulling is op een groep.

Werven in cycli

De laatste learning die ik in dit eerste deel van deze newsletter wil meegeven is dat er een soort van natuurlijke cycli bestaan voor de werving van deelnemers aan groepstrajecten zoals een mastermind. Er zijn een aantal startpunten per jaar die op een natuurlijke manier goed passen bij de aftrap van een groep. Denk hierbij bijvoorbeeld aan begin van het jaar (goede voornemens), in de lente (een nieuw begin) en na de zomervakantie (start van een nieuw ‘schooljaar).

Door te werken in cycli en dat in te passen in je businessmodel weet je van tevoren waar je aan toe bent en is werk veel beter te plannen en waar nodig overdraagbaar te maken.

Groep 5 start begin 2025

Inmiddels is groep 4 gestart en dat betekent dat de inschrijvingen voor groep 5 zijn geopend. Mocht je het leuk vinden om eens nader kennis te maken om te kijken of er een wederzijdse fit is, plan dan gerust iets in via m’n agenda. We hebben er bewust voor gekozen om dit jaar niet nog een extra groep te laten starten omdat we achter de schermen het één en ander te herstructureren hebben qua programma’s en aanbod. Liever slow en steady groeien, dan snel en niet duurzaam.

Ps. In deel 2 van deze reflectie zal ik m’n learnings uitschrijven die gaan over het faciliteren van een Mastermind Programma. Wat zijn de do’s en dont’s? Door welke transformaties gaan deelnemers? Hoe versterkt het groepsproces het ontwikkelproces en de groei van de deelnemers? Je leest het in deel 2 van deze mini serie.

Met dank aan Stephan Bloemberg Sebastian Kopp Etienne van de Boel Paul Hendriks Eric Kooijman Marion Zandbergen Martin Mous Natasja Mekes Olaf van Gastel Gert-Jan Verweij Myrthe Wortman Sabine Oerlemans Stef Schreurs Kevin Huizinga Jasper Griepsma Lara Heesterbeek MSc Chantal Verlinde ✨ Ramona Evelien Marieke Cozijnsen Myrthe Berkers Imke Vossenberg Roy de Vries Julian Robin Blauwhoff Isabelle Fort Andy Vinkenborg Bob Kosse Sebastiaan van Hamond voor het delen van jullie bevlogenheid. Dit was nog maar het begin ⛵️

Schrijf je in voor de nieuwsbrief Inschrijven

Geplaatst in Marketing Revolutie.

Andere berichten