Begin 2021 bracht ik het boek ‘Word eens volwassen – Next level online ondernemen’ uit. Schopte het tot een nummer 3 positie in de Managementboek top 100. Best cool. Maar de achterliggende reden dat ik dit boek schreef is gekoppeld aan een missie die groter is dan mezelf (‘In 2030 ieder Nederlands mkb bedrijf digitaal volwassen). En een belangrijke schakel in die missie is educatie, opleiding, training en coaching voor (potentiële) marketeers. In dit artikel vind je daarom 5 inzichten die je in je voordeel kunt gebruiken wanneer je een marketing opleiding wil kiezen.
Een tijdje terug gaf ik een gastcollege aan de Haagse Hogeschool met de titel ‘De social selling mindset’. M’n boek wordt binnen de opleiding Commerciële Economie (minor social media & business) gebruikt. Marketing en de studenten waren al druk in de weer om in de praktijk te leren hoe je via social media bezoekers naar een website en blog kon trekken.
Marketing start met een growth mindset
Na het college kwam een studente (Emma Schot) naar me toe met de vraag of ze op een later moment eens wat vragen aan me mocht stellen. De reden daarvoor was omdat ze er aan zat te denken om te switchen van studie en de marketing kant op te gaan. Die vraag alleen al was een mooi voorbeeld van wat een ‘groeimindset’ je kan brengen. Het videogesprek dat we vervolgens via Zoom hadden leverde mooie vragen en inzichten op die ik jou niet wil onthouden.
Je vindt ze hieronder in 5 stappen inclusief fragmenten uit het gesprek.
Met dank aan Emma voor het toffe gesprek. Ik ben benieuwd welke inzichten jij er als lezer en kijker zelf uit gaat halen. Hopelijk helpt het je bij het maken van een keuze als je verdieping zoekt in het vakgebied marketing.
De tips en inzichten zijn niet alleen geschikt voor (aankomende) studenten, maar ook voor ondernemers, consultants en professionals!
Inzicht #1 – Hoe je een marketing opleiding kiest
Hoe kies je een studie, opleiding of coaching traject als je marketing tof vindt?
Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden dat het soms lastig is om door de bomen het bos nog te zien.
Daarom een paar tips:
- Besteed tijd om te ontdekken wat je echt tof vindt. Is dat schrijven, visueel bezig zijn, commercieel, met cijfers bezig zijn of een combinatie van beiden?
- Kies een traject dat past bij de fase waar jij je in bevindt in je leven als student, professional of ondernemer.
- Wees nieuwsgierig en vraag – net als Emma – aan mensen in het vakgebied of je ze eens een paar vragen mag stellen.
In onderstaand video fragment hebben Emma en ik het over hoe je er achter kunt komen wat voor marketing opleiding mogelijk goed bij je past:
Inzicht #2 – Met welke mindset versnel je persoonlijke groei?
De reden dat je een opleiding, training of ontwikkelprogramma wil volgen zal waarschijnlijk persoonlijke groei zijn. En de grap is dat je die groei exponentieel kunt versnellen door op een bepaalde manier in de wedstrijd te staan qua mindset.
Door met een open blik en een ‘groeimindset’ te werken aan je contacten, ontwikkeling en manier van leren gaan er sneller deuren open. Enkele inzichten:
- Er komt steeds meer je pad als je qua mindset goed in de wedstrijd staat
- Je mindset werkt zowel persoonlijk als aan de zakelijke kant door
- Je weet van tevoren niet exact welk pad je gaat bewandelen
- Een groeimindset kan je leercurve en groeicurve enorm versnellen
In onderstaand fragment ontdek je hoe het hebben van een groeimindset voor Emma en mezelf bijdraagt om meer toekomst proof in het leven en in business te staan:
Inzicht #3 – Over perfectionisme, specialiseren en de T-shaped marketeer
Perfectionisme kan een blokkerende factor zijn als je wil groeien. Hoe zorg je er voor dat je perfectie als remmende factor loslaat en op deze manier meer verbanden gaat zien?
Enkele inzichten:
- Minder focus op 1 ding kan zorgen voor meer overzicht
- Specialiseren in marketing heeft voordelen, maar ook nadelen
- Een brede basis als marketeer, aangevuld met enkele specialismes kan enorm sterk zijn (T-shape)
In onderstaand fragment hebben we het over breder kijken, de verhouding tussen specialisten en generalisten en hoe je het beste van die twee werelden samen kunt voegen.
Inzicht #4 – Kenmerken of eigenschappen van een goede marketeer
Wat zijn kenmerken of eigenschappen van een goede marketeer?
Allereerst is een eigenschap van een goede marketeer dat deze goede vragen stelt. Dus dank voor deze goede vraag Emma!
Een goede marketeer:
- Is creatief
- Communicatief sterk
- Kan verbanden zien
- Kan inzoomen en uitzoomen
- Acteert op de as van strategie en executie
- Is veelzijdig, maar heeft vaak ook sweetspot qua specialismes (T-shape)
- Denkt op de lange termijn en niet alleen op de korte termijn
Bekijk onderstaand fragment en krijg antwoord op de vraag wat de kenmerken en eigenschappen zijn van een goede, toekomstproof marketeer:
Inzicht #5 – Zo start je snel met online ondernemen en marketing.
Hoe start je snel met online ondernemen en marketing, ook als je momenteel nog een studie volgt of een baan hebt in loondienst?
Een paar tips:
- Ga met een open mind gesprekken aan
- Play the long game: richt je op de lange termijn
- Werk aan je personal brand
- Documenteer je ontwikkelpad
- Begin in het klein voor jezelf en leer in de praktijk: experimenteer wat wel en niet werkt!
Het boek ‘Word eens volwassen!’ vormt een goed startpunt en houvast om hier mee aan de slag te gaan,
In onderstaand fragment ontdek je een aantal tips en inzichten die je helpen om snel te starten met online ondernemen en marketing:
Meer inspiratie en verdieping?
- Volg me via Linkedin voor dagelijkse inspiratie: https://www.linkedin.com/in/christiaanslierendrecht/
- Luister naar Digitale Chaos – de podcast
- Bestel het boek ‘Word eens volwassen’
Check DigitaalGroeien en kijk of je in aanmerking komt voor het ontwikkelprogramma
Schrijf je in voor de nieuwsbrief Inschrijven