Hoe word je een business Samurai?

Subscribe on LinkedIn

Een aantal jaar terug las ik het boek ‘Lessen van een Samurai’ van Bjørn Aris en het inspireerde me mede om in 2022 een column te schrijven voor Marketingfacts waar ik schreef over een bepaald soort marketeer, de ‘Marketing Samurai’. En 3 jaar later kwam Bjørn weer op de radar via een interactie via Linkedin, wat weer leidde tot een mooi gesprek in onze podcast DigitaleChaos.

En die ‘stroom van gebeurtenissen’, verspreid over meerdere jaren is er één die ik op de een of andere manier heel erg vind resoneren met ‘de weg van de samurai’: een lange termijn benadering op ondernemerschap, zen en strategische wijsheid.

M’n conclusie in de column van 2022?

..de markt vraagt om marketeers die je als strategisch partner kunnen helpen stappen te zetten in marketinginnovatie en transformatie.

Dat is een slag marketeer dat niet ontstaat in de schoolbanken, een traditionele opleiding of een Udemy course. Het is een slag marketeer dat met z’n poten in de marketing loopgraven staat en beseft dat hij, of zij, pas verder komt als hij af en toe op kan stijgen om het slagveld te overzien en vervolgens weer met beide benen op de grond belandt om kameraden te leiden, te dienen en te inspireren.

Met aanpassingsvermogen, integriteit en discipline én gelijkgestemden waar hij of zij zich aan kan spiegelen.

Kernwaarden zoals de Samurai hadden. Die zich ruim 1000 jaar succesvol hebben gehandhaafd door zich continu aan te passen aan veranderende omstandigheden.

Het was nog voor het AI geweld losbarstte.

En nu we vol in dat AI geweld zitten lijkt het soms alsof we onszelf kwijt dreigen te raken in opportunisme, informatie-overload, shiny-object syndrome, desinformatie en nog meer stress.

Hoe meer ruis, verandering en chaos hoe relevanter de lessen van de Samurai worden voor ondernemers en marketeers.

Wat we allemaal besproken in dit mooie gesprek ga ik hier niet oplepelen. Maar als je wil ontdekken hoe je vanuit de Business Samurai mindset slimmer kan ondernemen?

Luister dan zeker naar deze verse aflevering van DigitaleChaos:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief Inschrijven

Geplaatst in Marketing Revolutie.

Andere berichten