Laten we eerlijk zijn: marketing speelt vaak in op emoties, overdrijft problemen en jaagt korte-termijnwinsten na, wat leidt tot angst en onechtheid. Maar stel je eens een wereld voor waarin marketing primair mensen inspireert, oprechte verbindingen creëert en focust op transformatie in plaats van transacties? Wat zou er gebeuren wanneer we marketing gaan zien als een kracht voor positieve verandering?
Ik houd altijd wel van een goed gedachte-experiment. Tijdreizen. Nadenken en mijmeren over de toekomst. Kan er soms ook wat in doorslaan. Laten we het er maar op houden dat dit de vloek – en zegen – van de visionair is.
De laatste tijd heb ik mezelf eigenlijk helemaal niet zoveel ruimte gegeven om wat meer over de toekomst te mijmeren. Was meer in het hier en nu bezig. Wat overigens ook enorm fijn kan zijn. Maar het voelt alsof het weer tijd wordt wat vaker in die toekomst rond te zeilen.
Daarom gebruik ik de ruimte in deze newsletter als mijmer-experiment. Vooral voor mezelf, maar vind je het leuk om mee te doen? Mijmer dan zeker mee via de comments van dit artikel!
Het experiment van vandaag is simpel: een beeldend en verhalend antwoord geven op de volgende vraag:
Reis in gedachten 10 jaar naar de toekomst en beeld je een wereld in waarin marketing synchroon staat aan mensen inspireren en het creëren van oprechte verbindingen. De focus ligt op (positieve) transformatie in plaats van transacties alleen. Hoe zou die wereld er uit zien?
Het is 29 januari 2035.
Het belangrijkste nieuws van vandaag is dat we als samenleving een stuk gezonder zijn geworden. Er is minder overgewicht, er zijn minder welvaarstziekten en het aantal burnouts is drastisch gedaald de afgelopen 10 jaar.
We zijn als mensheid een stuk bewuster geworden in ons denken en handelen. Supermarkten zijn voor een groot deel vervangen door lokale winkeliers en bezorgdiensten die echt voedsel verkopen die grotendeels gevuld worden vanuit lokale eco-systemen.
Ik open Linkedin en zie een post voorbij komen met een plaatje waarop je 2 foto’s ziet van mensen in de trein:
Aan de linkerkant zie je een foto uit 2025 waarin de gehele coupé met kromme rug voorover gebogen zit te turen naar het schermpje van hun telefoon. Aan de rechterkant zie je een foto genomen in 2035 die, afgezien van de kapsels en mode ook uit 1995 had kunnen komen: mensen kletsen met elkaar, lezen een boek of staren ontspannen uit het raam.
Gespannen vs. ontspannen.
Consumerend vs Converserend
Alleen vs Collectief
De geschiedkundigen zouden 2025 achteraf benoemen als ‘het kanteljaar’.
Het jaar waarin collectieve onzekerheid en chaos een hoogtepunt bereikte.
Achteraf gezien zagen we in dat het blijkbaar nodig was. Want alleen vanuit niet weten kan iets werkelijks nieuws ontstaan. Een nieuw paradigma. Een ander bewustzijn. Andere beweging.
Dat was echt geen makkelijk proces, maar werd aangezwengeld door steeds meer mensen die in zagen dat een ander pad mogelijk was.
We kropen als rupsen uit onze cocons en kwamen langzaam aan tot de conclusie dat we konden transformeren. Dat we ons sreekwoordelijk konden gaan bewegen met vleugels, in plaats van dat we een soort van bladconsumerende-wormen-met-heel-veel-pootjes waren.
Was dit inzicht op de een op de andere dag gekomen? Zeker niet.
Het was eerder een ophoping van verschijnselen die samen in elkaar haakten en daarmee een collectieve beweging creëerden die voor de kanteling had gezorgd.
En de aanjager daarvan was paradoxaal genoeg een vakgebied dat vaak verguisd werd en bestempeld werd als bullshit-job: marketing.
Want in aanloop van de kanteling wisten steeds meer marketeers en ondernemers elkaar te vinden en te verbinden op het inzicht dat marketing zoals we dat kenden niet meer werkte.
We waren de content-diarree die gevoed werd door AI zat.
We waren de truukjes en manipulatie zat.
We wilden weer regie op ons leven vanuit isnpiratie.
Marketeers werden onwaarschijnlijke voorlopers in een revolutie waarin het primaire paradigma van marketing kantelde. Niet langer stonden pijn, transacties en ego-systemen centraal.
Inzicht, inspiratie, transformaties en verbinding vormden tegenwoordig het belangrijkste marketing kompas.
Met als gevolg dat marketing weer menselijk werd. Dat het een middel werd om oprechte verbindingen aan te gaan om duurzame waarde toe te voegen.
Achteraf gezien was het eigenlijk heel logisch: we probeerden decennia lang mensen te verleiden tot transacties die in de kern heel weinig waarde toevoegden aan de mate van hun welzijn. Aan de mate van hun menszijn. We keken naar marketing vanuit het perspectief van het industriële tijdperk. Als machine-metafoor. We probeerden alles te controleren.
Na 2025 werden we er ons steeds sneller van bewust dat die controle niets minder dan een grote illusie was.
Artificial Intelligence liet ons inzien dat niet analytisch vermogen, maar waarachtige creativiteit schuilt in ons menszijn. De combinatie van Creativiteit en Analytisch vermogen zorgde ervoor dat we als mensen meer gebalanceerd konden gaan leven. We trainden en ontwikkelden ons ‘Crealitisch’ vermogen in sneltreinvaart.
Bedrijven gingen inzien dat hun bestaansrecht aan het afbrokkelen was voor de mensheid. En nu, in 2035 zitten de meeste MKB bedrijven vol in het proces om van hun bedrijf een beweging te maken. Bewegingen die samen gaan met andere bewegingen en eco-systemen.
Pijn was de kickstarter.
Inzicht de katalysator,
Marketing de transformator.
We konden er in 2025 met onze kop nog niet bij. Met meer dan 1.5 miljoen mensen met burnout-verschijnselen, volksstammen die in een ego-paradigma gevangen zaten en 22% van de marketeers die hun eigen job als bullshit job bestempelden.
Wie had ooit gedacht dat het creatieve vermogen van de mens het kon overwinnen van hiërarchische en technocratische instituten?
En wie had ooit gedacht dat we die chaos die ontstond in het kantelpunt (10 jaar later) zouden bedanken?
Christiaan – Business Mentor & ‘Stuurman van de Marketing Revolutie‘
Word eens volwassen! – Next level online ondernemen
Bouwt een community voor MKB Groeiversnellers
Start volgende Mastermind Cohort: DM voor meer info.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief Inschrijven