Echte ondernemers zijn (niet) eenzaam

Subscribe on LinkedIn

Een significant deel van de ondernemers ervaart een vorm van eenzaamheid. Starten vanaf de zolderkamer lijkt voor ZZP-ers in eerste instantie romantisch, maar verandert na een jaar in eenzaamheid en muurstaren. En ook ondernemers met een team ervaren vaak een bepaalde mate van eenzaamheid. Tijd om dit thema bespreekbaar te maken en uit de taboesfeer te halen.

Het eerste wat ik deed toen ik in 2010 ontslag had genomen van m’n corporate baan was een kantoorruimte huren om samen met gelijkgestemde ZZP-ers te gaan ondernemen. Voor mij ging ondernemen letterlijk hand in hand. Ondernemen is iets dat je samen doet. Maar dat wil niet zeggen dat ik mezelf nooit eenzaam heb gevoeld als ondernemer.

In het begin had ik in m’n sociale referentiekader maar weinig mensen die ondernemer waren. Het werd vaak gezien als een keuze voor onzekerheid, risico en ‘not my cup of tea’.

En ook al werkte ik als ondernemer altijd samen met anderen zijn er ook momenten waarin ik ‘geestelijke eenzaamheid’ heb ervaren. De periodes waarin ik puur op wilskracht de boel draaiende probeerde te houden. De momenten waarin je beseft dat niemand om je heen je echt kan volgen omdat je in je hoofd al dertien stappen verder bent. Het moment dat je erachter komt dat bijna niemand om je heen echt kan begrijpen wat er in je om gaat. Omdat je dat zelf niet actief deelt met anderen.

Twee soorten eenzaamheid

Het deed me beseffen dat er twee soorten eenzaamheid onder ondernemers voorkomen: fysieke eenzaamheid en geestelijke eenzaamheid.

Fysieke eenzaamheid wordt vaak ervaren door ZZP-ers. Tijdens de opstart van hun bedrijf zitten ze vaak hoog in de energie en is alles nog nieuw en leuk. Maar na een tijdje kom je erachter dat alles alleen doen best wel een opgave is. Omdat je geen mensen om je heen hebt waar je mee kunt sparren en alles zelf moet ontdekken ontstaat er een fysieke vorm van eenzaamheid. Je kunt in een negatieve spiraal komen te zitten omdat je in het begin vaak niet genoeg middelen hebt om die fysieke onzekerheid weg te nemen (ook al is dat meestal een beperkende overtuiging).

Geestelijke eenzaamheidkom je zowel tegen bij ZZP-ers als bij ondernemers met een team. Je worstelt met bepaalde uitdagingen, problemen of hebt juist een hele sterke visie, maar vindt het lastig anderen daar in mee te krijgen. Het maakt hierin geen verschil hoe succesvol je bent: de geestelijke eenzaamheid is onder succesvolle ondernemers procentueel misschien nog wel hoger dan onder startende ondernemers en ZZP-ers.

Volgens mij komt dat vooral omdat er nog steeds een taboe ligt op eenzaamheid. Zet een groep ondernemers bij elkaar in een veilige en ontspannen omgeving en je zult zien dat velen worstelen met hetzelfde: omdat jij de oprichter van het bedrijf bent is er in je directe omgeving vaak niemand die kan relaten met de eenzaamheid die er in jouw geest bestaat.

De downside van ondernemers-eenzaamheid

‘It’s lonely at the top’, zeggen ze wel eens. Een gezegde wat impliceert dat eenzaamheid juist een teken van succes is. Maar op menselijk niveau is dat juist het tegenovergestelde. Zoals hyper succesvolle ondernemers als Elon Musk zeggen: ‘Ik denk niet dat je mij wil zijn’. En dat bedoelt hij niet als grap.

Misschien is het ook wel de aard van het beestje. Als high performer richt je focus op datgene wat je wil laten groeien. Topsporters geven een groot deel op van wat ‘normale mensen’ als normaal onderdeel van hun leven zien. Bij ondernemers is dat vaak niet anders.

Maar als ZZP-er die vooral fysieke eenzaamheid ervaart komen er nog een paar downsides kijken. Als je Musa Tropicana op je zolderkamer inmiddels je beste vriend is geworden, neemt de kans significant toe dat je een soort van tunnelvisie ontwikkelt en daardoor:

  • Twijfels of angsten ontwikkelt
  • Vast blijft zitten in een rol die je niet goed past
  • Vast blijft zitten in een klantsegment dat je niet (meer) past

Als je niemand om je heen hebt die als klankbord kan fungeren wordt het lastiger om keuzes te maken en zwaarder te blijven geloven in je eigen visie.
Op school leren we dat ondernemen gaat over het zetten van transacties en het optimaliseren van winstmarges. Maar in onze menselijke kern zijn we eigenlijk helemaal niet uit op het maximaliseren van die transacties. Als mens zijn we op zoek naar betekenisvolle relaties en transformaties. Als mens willen we groeien, omdat dat onze natuur is. Alleen zijn we opgevoed met een verkeerde definitie van groei.

Wat je kunt doen aan ondernemerseenzaamheid

Ervaar je storende eenzaamheid als ondernemer? Kijk dan eerst waar het laaghangende fruit hangt. Er zijn meerdere manieren waarop je actie kunt ondernemen. Een paar ideeën:

  1. Sluit je aan bij een community: zoek een community van gelijk gestemden of vakgenoten waar je online en offline mee kunt verbinden.
  2. Huur een bureau in een co-workspace of bij een bedrijf die jouw beoogde klantsegment bedient vanuit een aanvullende discipline.
  3. Neem een accountability buddy waar je iedere twee weken mee afspreekt om elkaar scherp te houden op ontwikkeling.
  4. Zoek betekenis in interactie: ga verdiepende gesprekken aan via Linkedin of op offline events, volg op met een gesprek en kijk wat er uit ontstaat.
  5. Start een intervisiegroep of sluit je aan bij een gefaciliteerde mastermind.

De definitie van krankzinnigheid is geen actie ondernemen als je nu een eenzaamheid ervaart als ondernemer die je in de weg zit.

Je kunt nu, na het lezen van deze tekst al een stap zetten.

Het is een van de redenen dat ik doe wat ik doe. Waarom we een community bouwen voor marketing minded ondernemers die verbinden onder de kernwaarden van www.teamdavid.nu

Waarom we Mastermind Cohorts faciliteren via DigitaalGroeien. En waarom ik deze newsletter gestart ben. Het is tijd om te ontwikkelen van ego- naar ecosystemen.

Het is tijd voor een revolutie. Om zo samen een wereld te creëren waarin ondernemers eenzaamheid niet langer een taboe is, maar een kans om in gesprek te gaan. Over hoe we dit samen zinvoller om kunnen gaan met het thema eenzaamheid.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief Inschrijven

Geplaatst in Marketing Revolutie.

Andere berichten