Deze tekst is niet SEO proof

Auteur: Christiaan Slierendrecht
Verscheen eerder op: Marketingfacts

Er mag wel eens meer aandacht besteed worden aan het stellen van vragen in plaats van het beantwoorden ervan.

There. I said it. Ik ben gestopt met het schrijven voor zoekmachines. Een tijdje al. Ondanks het feit dat ik mijn bedrijf in de beginjaren heb gebouwd op zoekmachine marketing. Het is niet dat ik niet langer in de waarde van SEO geloof. Het is dat ik zelf simpelweg liever schrijf voor mensen die willen groeien dan voor zoekmachines. Dus daarom, bij deze een artikel over SEO dat niet geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Omdat er meer aandacht besteed mag worden aan het stellen van vragen in plaats van het beantwoorden ervan.

Het onverzadigbare content-monster

In de beginjaren van Google was het heerlijk toeven voor SEO copywriters. Het was niet heel lastig om goed te ranken voor zoektermen omdat er simpelweg nog niet zoveel content was als nu. Tegenwoordig is het vechten tegen de bierkaai: blijven publiceren en optimaliseren om de onverzadigbare honger van het content monster (a.k.a. ‘Het Google Algoritme’) te stillen.

Optimalisatie-moeheid

Een paar jaar terug bespeurde ik bij mezelf een gevoel dat je nog het beste kunt omschrijven als ‘optimalisatie moeheid’. Het leek erop dat we met z’n allen almaar harder probeerden te rennen in een SEO-hamsterwiel.

De enkelvoudige (short tail) zoekwoorden werden inmiddels al gedomineerd door partijen met de grootste beurs. De meervoudige zoekwoorden (long tail) niches slibten steeds meer dicht, omdat dat nou eenmaal ‘het nieuwe goud’ was geworden.

Het probleem? Blijven doen wat je altijd deed en verwachten dat je zou krijgen wat je altijd kreeg. Als je me een beetje kent dan weet je dat ik vrij vaak roep:

‘Als je doet wat je altijd doet, krijg je al lang niet meer wat je altijd kreeg.’

Van vragen beantwoorden naar vragen stellen

Want de kern van het probleem is niet dat SEO specialisten niet goed zijn in wat ze doen. De kern van het probleem is dat we denken dat alle vragen al beantwoord zijn. En als alle vragen al beantwoord zijn dan gaan we ervan uit dat de alwetende zoekmachine de antwoorden op deze vragen op een waardevolle manier voor ons doorzoekbaar hebben gemaakt.

Maar daar gaat iets mis.

Want als je op een duurzame manier om wil kunnen groeien dan zou niet het beantwoorden van vragen van potentiële klanten centraal moeten staan, maar het stellen van de juiste vragen. Waardoor meer kwalitatieve antwoorden ontstaan.

Daarom pleit ik voor een nieuwe zoekmachine: een zoekmachine die je de juiste vragen voorschotelt op basis van de zoekterm die jij invoert. Als ik zou zoeken op “nieuwe website laten maken” zou ik geen rits aan advertenties en aanbieders van websites te zien krijgen.

De zoekmachine zou mij vragen:

  • “Waarom wil je een nieuwe website laten maken?”
  • “Wat hoop je dat die nieuwe website voor je gaat veranderen?”
  • “Wat is de onderliggende reden dat je dat wil?”

Deze ‘vraagmachine’ stelt me minimaal 5 keer een vraag en ontdekt zo waar m’n echte behoefte ligt. Om op basis daarvan de beste content of aanbieders te matchen met mijn onderliggende vragen. Zo helpt het algoritme me verder. Niet op basis van platte kennis, maar op basis van het oplossen van onderliggende problemen.

Want dat is de kern van goede marketing en sales.

Next level SEO

Laten we daarom nadenken over hoe SEO ‘next level’ kan gaan. Zodat zoekmachines toegevoegde waarde gaan leveren aan de beste oplossing voor jouw probleem in plaats voor de grootste beurs. Zodat mkb bedrijven concurrerend kunnen blijven meedraaien.

En zodat de skills die SEO-specialisten hebben opgedaan niet verloren gaan in een oerwoud van vragen en antwoorden die allemaal al eens gesteld zijn. Laten we nadenken over hoe het stellen van betere vragen kan leiden tot betere antwoorden. Betere oplossingen. Duurzame oplossingen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief Inschrijven

Geplaatst in Uncategorized.

Andere berichten