Vraag de gemiddelde marketeer of ze weleens een ‘nulmeting’ hebben gedaan en de kans is groot dat twee grote ogen je vragend aankijken. Een ‘audit’? Geen probleem. Signaleren waar verbeterpunten liggen in campagnes, websites en marketing materialen? Piece of cake. Maar een nulmeting op de bredere marketingcase? Wat dan? Hoe dan?
Gemiste kans als je het mij vraagt. En tegelijkertijd een symptoom van het onderliggende probleem dat marketing vaak gefragmenteerd wordt benaderd en niet holistisch. Ieder MKB bedrijf heeft er baat bij als iemand kan uitzoomen én inzoomen. Iemand die een nulmeting kan doen op de case die er ligt. Om zo te bepalen waar het bedrijf nu staat en wat er nodig is om de kant op te bewegen waar men heen wil gaan.
Want pas als je weet hoe ‘volwassen’ een organisatie is op het gebied van (digitale) marketing, dan ben je in staat beslissingen te nemen die ook daadwerkelijk tot duurzaam resultaat leiden.
Het marketingvak zit vol met vakidioten en dat is geweldig. Maar dat zorgt er ook voor dat er vaak gekozen wordt voor oplossingen die toevallig in de sweetspot van een marketing manager, agency of freelancer zit die de marketingbeslissingen neemt. En die oplossing is niet altijd de beste oplossing op dat moment.
Zelf eenvoudig een instrument voor nulmeting maken
Het is één van de redenen waarom ik zelf jaren geleden een ‘digitale volwassenheidstest’ maakte die je ook in m’n boek ‘Word eens volwassen’ terug vindt. En dat is niet de enige maturiteits assessment die je tegenwoordig kunt vinden. Zoek maar even met behulp van Google of Chad. En natuurlijk kun je bestaande tooling prima gebruiken en hoef je het wiel echt niet altijd opnieuw uit te vinden. Maar het is ook helemaal niet zo ingewikkeld om zelf een uniek assessment te maken dat uitlijnt met jouw business en aanbod, om zo tot je eigen nulmetingen te komen.
In het online programma van DigitaalGroeien vind je een module met een exacte uitleg hoe je dat doet. Maar in het kort komt het hier op neer:
- Omschrijf de huidige situatie waarin jou ideale klanten zich momenteel bevinden
- Omschrijf de gewenste situatie waar jouw ideale klanten naartoe willen groeien
- Bepaal de 5 stappen die iemand moet zetten of de niveaus waar iemand of een organisatie in moet groeien om te transformeren van de huidige naar de toekomstige situatie?
- Bepaal de substappen die iemand moet zetten in ieder van deze 5 stappen of niveau’s? Formuleer deze substappen als 4 vragen of stellingen per stap of niveau.
- Ontwerp je score model
- Beschrijf de mogelijke uitkomsten
- Bouw een (online) test met behulp van je score model
Voorbeeld
Hieronder vind je een fragment van de test die in m’n boek is opgenomen:

In totaal bestaat de vragenlijst uit vragen, die weer onder verdeeld kunnen worden in de 3 verschillende ‘werelden’ die je terug vindt in m’n boek: Mindset, Methode en Gewoontes. Je scoort altijd minimaal 20 punten en maximaal 100 punten. De score die je behaalt bepaalt in welk van de 5 niveau’s van digitale volwassenheid je scoort: van digitale baby tot digitale volwassene.
Een nulmeting integreren in je werk- of sales proces
Wanneer je eenmaal een eigen assessment hebt, integreer het dan ook in je werk- of sales proces. Wanneer je het opneemt in je salesproces dan helpt het je om leads te kwalificeren én om meer inzicht te krijgen in waar een potentiële klant momenteel staat. Dit helpt om te bepalen of en hoe je klanten het beste kunt helpen.
Door een nulmeting op te nemen in je werkproces heb je een duidelijk vertrekpunt. Je kunt de nulmeting door meerdere mensen aan klantzijde in laten vullen om een rijker inzicht te krijgen. En in langdurige samenwerkingen kun je heel gericht werken aan het verbeteren van onderdelen die ondermaats uit de nulmeting naar boven komen.
Het gevolg? Je bent in staat om een kwalitatiever en objectiever advies te geven over de te maken marketingbeslissingen, los van de audits op tactieken en middelen, die uiteraard ook van waarde zijn als verdieping. Je vertrekpunt is vanuit een strategische helikopterblik, in plaats vanuit het perspectief van een tactische grondsoldaat.
Een eigen nulmeting of assessment maken?
Mocht je an de slag willen met het maken van een eigen assessment of nulmeting, stuur me dan gericht een DM of laat een comment achter. Dan deel ik het complete werkblad met je wat ook in ons betaalde online programma hangt.
Christiaan – Business Mentor & Auteur
Bouwt een community voor MKB Groeiversnellers
Start volgende Mastermind Cohort: wachtlijst beschikbaar
Schrijf je in voor de nieuwsbrief Inschrijven