De blinde vlek van Business Coaching

Subscribe on LinkedIn

In de wereld van online ondernemen bestaat er zoiets als ‘the big 3’: Health, Wealth en Relationships. Het zijn de 3 grote categorieën waarbinnen de meeste online ondernemers zich bevinden omdat ze het meest lucratief zijn en het meeste de primaire behoeften van potentiële klanten aanspreken.

Wealth

Business coaching richt zich door de bank genomen op de categorie ‘Wealth’. De marketing van deze coaches richt zich dan primair op het realiseren van meer omzet (we kennen allemaal wel de 10k / 100k per maand beloftes. Resultaat is dat er vaak gekozen wordt voor een transactionele aanpak gericht op korte termijn resultaat en het wegnemen van weerstand, bijvoorbeeld door resultaatgaranties.

We kennen inmiddels allemaal wel de formules van Alex Hormozi (en zo niet, zoek ze zeker eens op). Baat het niet, dan schaadt het niet.

Een andere blik

Zelf kijk ik vanuit een andere blik naar business coaching (wat ik overigens liever benader als business mentoring). En ik zal niet de enige zijn die inmiddels vindt dat er tegenwoordig een wat nare bijsmaak kleeft aan de term business coaching. Waarom? Omdat ik van mening ben dat niet alleen het korte termijn resultaat, maar ook het lange termijn resultaat voorop zou moeten staan.

Na het spelen en analyseren van miljoenen pokerhanden leerde ik dat de enige manier om duurzaam succesvol te zijn voort komt uit het nemen van beslissingen die op de lange termijn een positieve winstverwachting hebben. En het najagen van korte termijn succes staat daar vaak haaks tegenover, simpelweg omdat de de onderliggende drijfveer meestal niet de meest gezonde is (zoals frustratie, pijn, angst, ego of traumatische ervaringen).

Grafiek van een winnende pokerspeler (bron: ‘Word eens volwassen!’

Wij helpen ondernemers groeien. Maar de primaire drijfveer daarachter ligt niet in de categorie ‘Wealth’. Hij valt in de categorie ‘Relationships’. Waarom? Omdat de enige voorspeller van duurzaam zakelijk succes de kwaliteit van je relaties is.

Relationships

De relatie met jezelf.

De relatie in samenwerkingen.

De relatie met het eco-systeem om je heen.

Daarom is het faciliteren van ontmoetingen tussen likeminded mensen voor ons een belangrijke driver.

  • Of het nou in het matchen van een ondernemer aan een mentor is
  • Of het gaat om het organiseren van live meetups en events
  • Of het gaat over het vormen van een Mastermind groep

En tuurlijk is het groeien van je business een belangrijk onderdeel van de trajecten die we verzorgen en de kennis die we delen. Maar de gedachte erachter staat in dienst van het bouwen van kwalitatieve relaties en het voeden van een ecosysteem.

Een eco-systeem dat wortels heeft in gemeenschappelijke waarden en principes en gemeenschappelijke visie in de haarvaten van de takken.

Health

Weer andere business coaches zullen als primaire strategie ‘Health’ pakken. Met de redenatie dat dit de basis is. Net zoals iemand anders uit zal leggen dat omzet de basis is, of weer iemand anders dat relaties de basis zijn.

De realiteit is dat het allemaal belangrijk is, maar dat we in overheersende paradigma’s vaak doorschieten en in dat proces vergeten wie we eigenlijk zijn en wat er echt bij ons past.

The ‘big 3’

De blinde vlek

De blinde vlek van business coaching ligt misschien nog niet eens verscholen in het feit dat bijna iedere coach zich primair richt op omzetgroei, maar op het evangeliseren van een aanpak die voor hen werkt en vervolgens op de ander projecteert.

Dat wil niet zeggen dat je daar niets van leert. Maar ik kan je wel vertellen dat het op de lange termijn niet jouw pad zal zijn als ondernemer, tenzij je de exacte kopie van iemand anders bent.

Mijn tip? Trap niet in die blinde vlek-valkuil. Speel, leer en ga eens op je bek.

Pik er uit wat je van anderen kunt leren en blijf nieuwsgierig.

Maar blijf vooral onderzoeken wat jou drijft, wat je beweegt en wat jouw visie is.

Want daarin ligt de sleutel verstopt voor echte groei op korte én lange termijn.


Christiaan – Business Mentor & Auteur

Bouwt een community voor MKB Groeiversnellers

Start volgende Mastermind Cohort: wachtlijst beschikbaar

Schrijf je in voor de nieuwsbrief Inschrijven

Geplaatst in Marketing Revolutie.

Andere berichten