Bouw een winstgevend bedrijf dat bij JOU past

Subscribe on LinkedIn

De titel van deze nieuwsbrief is de nieuwe slogan die boven aan de main page van onze website staat. Een ogenschijnlijk eenvoudige uitspraak die meerdere lagen heeft. Welke lagen dat zijn? Laten we die ui eens samen afpellen in deze verse editie van DMR.

Want vaak denken we dat het bouwen van een winstgevend bedrijf dat bij je past gebouwd is op de volgende pilaren:

  1. Een concreet aanbod voor een specifieke doelgroep
  2. Samenwerken met klanten die goed bij je passen
  3. Genoeg omzet, marges en dus een gezonde winst

Maar wat we in dit plaatje vaak vergeten; het bouwen van een winstgevend bedrijf dat duurzaam bij jou past zal ook aan verandering onderhevig blijven.

Dat aanbod kan zich ontwikkelen. De doelgroep kan zich ontwikkelen. Typen klanten kunnen zich ontwikkelen. De markt kan zich ontwikkelen. Jijzelf blijft je ontwikkelen. En dat zorgt ervoor dat de enige manier om een bedrijf te bouwen dat bij jou past een bedrijf is dat met jou meegroeit en andersom; jij zult als ondernemer moeten blijven groeien en ontwikkelen om die ontwikkeling aan te kunnen.

Hoe ik er naar kijk kunnen we die ontwikkeling opknippen in 3 ‘revoluties’. Een revolutie in jezelf. Een revolutie in je business. En een revolutie in jouw ecosysteem.

Wat ik daarmee bedoel? Ik zal neem je er in mee aan de hand van een paar persoonlijke voorbeelden:

1. De revolutie in Jezelf

Toen ik begon met ondernemen dacht ik dat het vooral ging om doelen stellen, hard werken en veel transacties genereren. Maar toen dat lukte voelde dat leeg. De fase erna dacht ik de voldoening te vinden in het bouwen van een team. Maar ook toen dat lukte voelde dat niet als mijn route. Pas toen ik ontdekte dat mijn energie veel meer ging stromen op creëren, inspireren en activeren, viel het kwartje: ik had al die tijd een rol omarmd die gedreven werd vanuit ego, die eigenlijk niet zo goed bij me paste als ik dacht.

Wat ik daar uit leerde was hoe fijn het kan zijn om te werken aan een missie en visie die groter is dan jezelf. Om bewust te onderzoeken en ontdekken waar je de meeste energie van krijgt. Als je dat combineert met wat je het beste kunt en waarmee je de meeste waarde toevoegt voor anderen, dan kom je steeds meer in jouw ‘zone of genius’ terecht.

Er was eerst een revolutie in mezelf nodig voordat er een revolutie plaats kon vinden in mijn business.

2. De revolutie in je business

Het zaadje van die revolutie in m’n business werd al geplant toen ik het laatste hoofdstuk van m’n boek Word eens volwassen! schreef, met de titel: ‘Business model (r)evolutie’. De inhoudsopgave van het boek, vormgegeven in de vorm van een spelbord (met dank aan Anne Zeegers van De Plaatpraters) hing een paar jaar aan m’n muur om me daar aan te herinneren. Je kunt dit spelbord trouwens zelf ook gratis downloaden (geen email adres nodig) via deze link: https://wordeensvolwassen.nl/bordspel/.

Ook al groeide onze digital agency op het moment van uitkomen van m’n boek (begin 2021) hard, eigenlijk wist ik door het schrijven van m’n boek al dat er iets moest veranderen. Dus mensen, vergeet die dure MBA. Schrijf een boek. Dat is als het volgen van een MBA over jezelf én je business.

Die verandering duurde vervolgens zo’n 2 jaar. Want ‘verbouwen met de winkel open’ is best een uitdaging, kan ik je vertellen. Ik wist me stap voor stap los te maken van het agency model en een nieuw model te bouwen dat als een betere jas paste: van agency naar community. Van marketing diensten naar Business Mentoring. Recent werd DigitaalGroeien een eigen B.V. Voor ons een mooie en belangrijke mentale stap.

Er was een revolutie in m’n business nodig om erachter te komen wat 1) m’n ideale klanten waren en 2) waarmee ik kon maximaliseren op impact op een missie en visie die groter was dan mezelf.

3. De revolutie in jouw eco-systeem

Eén van de grootste eye-openers van de afgelopen jaren voor mezelf was de volgende:

Als online strateeg werkte ik best wel veel tussen de 4 muren van onze agency. M’n wereld was beperkt tot die van klanten, ons team en speelde zich veel achter het beeldscherm af. Lekker veilig voor iemand die wat meer introvert is aangelegd. Pas toen ik letterlijk de deuren meer open ben gaan zetten en meer met de buitenwereld ben gaan delen leerde ik dat de wereld zoveel rijker wordt dan wanneer je alles opgesloten houdt binnen de 4 muren van je business (of je zolderkamer).

We organiseerden live meet-ups onder de vlag van #teamdavid, gingen livedagen verzorgen voor groepen. Ik trad meer naar buiten als spreker voor groepen en in podcasts. Ontving toffe gasten in onze eigen podcast DigitaleChaos. Investeerde in andere ecosystemen, communities en startups. En daarmee ontwikkelde het eco-systeem waarin ik me bevond. Ontstonden er betekenisvolle interacties. Groeide m’n netwerk enorm kwalitatief. Ik maakte de stap van ego- naar eco-systeem.

Waarom dit goed werkt? Omdat er nieuwe connecties ontstaan gebaseerd op gedeelde waarden. Omdat je ergens voor gaat staan waar je in gelooft. Omdat er meer mensen zijn dan je denkt die ook iets willen bijdragen een een iets betere of mooiere wereld.

Mijn conclusie? De enige manier om een duurzame business te bouwen die bij jou past is door je te omringen met mensen, netwerken en communities die resoneren op jouw kernwaarden. Ervaar je daar nu nog een gebrek? Dan is het tijd voor een revolutie in jouw eco-systeem.

Het is juist die gelaagdheid die me fascineert in m’n werk als Business Mentor. Standaard stappenplannen of 1-size-fits-all benaderingen daar geloven we niet in. Wel in het faciliteren van ontikkeling en het leggen van strategische verbindingen op het gebied van de mens, de professional én de inhoud.

Want een winstgevend bedrijf dat bij je past bouw je alleen duurzaam wanneer je blik hebt op jezelf, je business en het eco-systeem om je heen.

Ga je mee?

Ahoy,

Chris

Christiaan – Business Mentor bij DigitaalGroeien & Auteur van ‘Word eens volwassen!

Bouwt een community voor MKB Groeiversnellers

Start volgende Mastermind Cohort: Maart (DM voor meer info)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief Inschrijven

Geplaatst in Marketing Revolutie.

Andere berichten