Het was een vraag die in me op kwam tijdens een gesprek in de podcast die we recent opnamen met psycholoog en meervoudig bestseller auteur Danny Mullenders.
We spraken over eigenschappen en paradoxen die relevant zijn voor hedendaagse leiders om te navigeren in een complex speelveld waarin aanpassingsvermogen cruciaal is.
We zien tegenwoordig polariteit hoogtij vieren.
En als marketeer weet ik hoe goed het kiezen van een vijand en die uitvergroten in je marketing kan werken. Hoe effectief dat kan zijn.
Maar tegelijkertijd schuurt dat: want met het vergroten van polariteit verdwijnt de nuance. Nuance die er altijd is.
Balanceren
Als ondernemer, leider, professional en mens balanceer je continu tussen paradoxen, polariteiten en perspectieven. Maar om je doel te bereiken lijkt het vaak effectiever om nuance los te laten en vol in te zetten op 1 stellingname en 1 perspectief:
Je bent voor of tegen
Je gelooft ergens wel of niet in
Je ontleent je identiteit aan jouw stellingname
Je verwerpt vanuit je merkverhaal fossiele brandstoffen, maar hebt op de achtergrond wel nog een wagenpark met diesel-auto’s.
Je gelooft in volledig remote werken, schaft de vaste kantoor dagen af en komt er achter dat dit wrijving brengt bij collega’s die nu verbinding missen.
Je positioneert jezelf als data-driven marketeer en verwerpt daardoor intuïtie en creativiteit als onwetenschappelijk, waardoor je waardevolle inzichten mist.
Perspectieven
Opereren vanuit 1 perspectief lijkt de wereld misschien makkelijker, maakbaarder en overzichtelijker te maken. Maar in een wereld waar verandering de enige constante is, is dit eerder een denkfout. Misschien zelfs een ‘systeemfout’.
Het zijn beslissingen die op de korte termijn gericht zijn om jouw standpunt en perspectief kracht bij te zetten die op de lange termijn het vermogen tot aanpassingsvermogen doet afbrokkelen.
Dus daarom pleit ik voor meer ongenuanceerde genuanceerdheid.
Omarm die paradoxen. Ga het gesprek aan. Herken je oogkleppen en blinde vlekken. Train de mentale ruimte tussen stimulus en respons.
Ontdek wat je kunt leren uit de emotie die er in je opkomt en de reflex die het oproept.
En durf als leider, ondernemer en marketeer koersvast-, maar dus ook ongenuanceerd genuanceerd te zijn.
Wat denk jij? Bestaat er ook zoiets als ongenuanceerd genuanceerd zijn?
Ahoy!
Christiaan – Business Mentor & ‘Stuurman van de Marketing Revolutie‘
Word eens volwassen! – Next level online ondernemen
Bouwt een community voor MKB Groeiversnellers
Start volgende Mastermind Cohort: januari 2025 (Interesse? Stuur me een DM)
Schrijf je in voor de nieuwsbrief Inschrijven