Er was een tijd dat ik het meerdere keren per dag deed: all-in gaan. Want wanneer je je centen verdient met een spel als poker in de variant No-limit Texas Holdem, dan is dat natuurlijk de bekendste (en misschien wel meest eenvoudige) move in het spel. Maar dat wil niet zeggen dat dit altijd de verstandigste keuze is. En soms ook juist weer wel. Het is een parallel met ondernemen en marketing die ik fascinerend vind. Want wanneer ga je wel all-in op een idee en wanneer niet?
Laatst zag ik hier op Linkedin een ondernemer voorbij komen die heel hard was gegroeid de afgelopen jaren. Zijn geheim? All-in gaan met alles wat je hebt. Alle centen die je verdient meteen weer in je bedrijf investeren. Leven van maand tot maand onder de druk van een korte cashflow-runway, zoals ze dat in startup-land ook wel noemen.
Aan de ene kant vind ik zo’n verhaal inspirerend. Want er is moed en lef voor nodig. Je hebt een enorme drive nodig om het anders te doen dan de status quo. En daarmee inspireer je weer anderen om stappen te zetten die ze anders niet zouden zetten.
Tegelijkertijd leerde ik als pokerspeler dat één van de meest belangrijkste onderdelen van het spel op een professioneel niveau spelen bankrollmanagement is.
Bankrollmangement
En met bankrollmangagement heb ik het dan over twee verschillende vormen:
- De hoeveelheid cash doe je aanhoudt ten opzichte van de limieten die je speelt (bijvoorbeeld 50 of 100 buyins)
- De hoeveelheid cash die je achter de hand houdt om minimaal 6-12 maanden te kunnen voorzien in je levensonderhoud
Nummer 2 zorgt voor voldoende emotionele rust om op een hoog niveau kwalitatieve beslissingen te maken met de munten die je op niveau 1 tot je beschikking hebt. Voor een pokerpro zijn er dus twee (gescheiden) lagen van bankrollmanagement.
Even terug naar de ondernemer die zegt dat het geheim van succes is om met alles wat je hebt all-in te gaan. Dat betekent dat je niet doet aan de tweede laag van bankrollmangement en jezelf daardoor in een positie zet dat je wel moet. Je creëert zoveel pijn in potentiële mislukking dat je niet anders kan dan gas geven. En als het niet lukt? Dan moet je weer opnieuw beginnen en hetzelfde principe herhalen.
Kwaliteit van beslissingen
Dat komt de groei van een bedrijf ten goede, maar doet tegelijkertijd ook iets met de kwaliteit van beslissingen op niveau 1, omdat niveau 2 van het bankrollmanagement niet op orde is.
Je gunt jezelf in deze aanpak geen emotionele rust tot diepe reflectie.
Laat staan dat je die ruimte creëert voor medewerkers in je bedrijf.
Want de korte termijn overheerst. De korte runway. Er is continu druk en stress.
En sommige mensen gaan daar (in een bepaalde levenfase) overigens best lekker op. Ik vraag me alleen af hoe dit in het grotere plaatje van werk, betekenis en zingeving bijdraagt aan hetgeen waar we uiteindelijk allemaal naar streven (een rijk en gelukkig leven).
Wanneer ga je all-in met je idee?
Laat ik voorop stellen dat ik er in geloof dat je als ondernemer laag 2 van je bankrollmanagement op orde moet hebben om duurzaam te kunnen groeien. Voor de een zal dat 6-12 maanden aan vaste lasten zijn die je in één of andere vorm achter de hand houdt, voor de ander zal dat een partner zijn die een inkomen brengt en voor weer een ander zullen dat assets zijn die voldoende genereren om je vaste lasten af te dekken. Of de optionaliteit om je huis te verkopen en iets te gaan huren als de situatie daar naar vraagt.
Maar laten we er even vanuit gaan dat die basis op orde is en je daardoor in staat bent om zonder te veel achtergrondstress kwalitatieve beslissingen kunt maken. Wanneer ga je dan wel of niet all-in op je idee om bijvoorbeeld ondernemer te worden of een nieuwe startup te beginnen? Of om je bedrijf de stratosfeer in de schalen?
Als ik terug denk aan de momenten waarin je all-in ging in een pokerspel, dan kom je daar 2 varianten tegen:
- All-in gaan bij een cashgame met een (of meerdere) buyin(s) of ‘sit and go’s’ (toernooien van 1 tafel)
- All-in gaan tijdens een groot multi-tafel toernooi, waarbij je je gehele ‘leven’ in het toernooi op het spel zet
Marketing
Variant 1 kun je het beste spiegelen aan marketing ideeën: wanneer je een marketingbudget hebt van € 50.000, zou je deze move 50 keer kunnen maken op experimenten die je definieert. Ieder experiment kost € 1000. En als er na 5 experimenten eentje uitrolt die een goede ROI oplevert dan kun je vervolgens de rest van het budget toewijzen om dit experiment te herhalen en uit te bouwen,
Je hebt dan best wel wat ruimte om te testen en de wet van de grote getallen in je voordeel te laten werken. Je kunt experimenten synchroon aan elkaar runnen en bij succes vrij makkelijk schalen. Je hebt een veel lagere variantie qua upside, maar ook qua downside: door de juiste beslissingen te maken groei je op een steady en duurzame manier die op termijn zelfs exponentieel kan worden.
Ondernemen
Variant 2 zou je wat meer kunnen spiegelen aan all-in gaan op je transitie naar fulltime ondernemerschap of een nieuwe startup. De tijd die je in een toernooi steekt is aanzienlijk en als je wint is ook de payout aanzienlijk. Het is echter lastiger om er veel tegelijkertijd te runnen en de variantie is daarmee ook veel groter. Ten opzichte van variant 1 wordt het kanselement groter. En wanneer je tijdens een toernooi all-in gaat, is het gevolg ook vele groter wanneer je die hand verliest, omdat je uit het toernooi ligt.
Wat ik zag in de pokerwereld was dat er slechts enkele mensen waren die op de lange termijn konden floreren door alleen toernooien te spelen. Sterker nog: er waren ook veel ‘golden boys’ die het een tijdje goed deden, maar op een gegeven moment de broek niet meer op konden houden en alleen nog maar konden spelen met behulp vaan ‘backers’ (mensen die investeerden in hun buy-ins).
Misschien dat ik daarom mezelf nooit echt zag als toernooispeler en juist miljoenen handen speelde aan de cashtafels.
Maar even terug naar impact maken
Want je wint geen groot toernooi door nooit all-in te gaan en je verslaat de cashgames ook niet door nooit all-in te gaan. Je verslaat deze games slechts door de juiste beslissingen te maken met de informatie die je op dat moment voor handen hebt.
En marketing en ondernemerschap krijg je te maken met veel meer factoren en variabelen dan een ‘gesloten systeem’ zoals een spel, hoe veel variabelen en complexiteit er ook in zo’n spel kan liggen.
Om impact te maken op grotere schaal moet je soms ook gewoon all-in gaan zonder dat jouw ratio dat kan onderbouwen. Omdat je met alle vezels in je lijf voelt dat dit nu de goede keuze is.
Die baan opzeggen.
Die start-up beginnen.
Die samenwerking aangaan.
En all-in gaan hoeft niet te betekenen dat je vanaf nu nog maar 1 ding doet.
Het kan ook betekenen dat je all-in gaat op een bepaalde visie en missie.
Dat je volledig gaat ownen wie je bent en wat je komt brengen.
En dat heeft over het algemeen niets met groei in financiële zin alleen te maken.
Maar des te meer met het innemen van een plek.
Een plek waarin je volledig jezelf kunt zijn.
All-in gaan op je idee ga je wanneer het klopt.
Wanneer ratio én intuïtie mee mogen doen.
En wanneer je weet dat nu het moment is.
Ps. Sta jij op het punt om ergens all-in op te gaan? Fulltime ondernemerschap? Een nieuwe samenwerkingsvorm? Een nieuw klantsegment? Stuur me gerust een DM als je eens wil klankborden over de move die jij wil gaan maken of plan iets in via m’n agenda.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief Inschrijven